Hlavnou témou jubilejného 10. ročníka medziodborového vzdelávacieho seminára Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení (KADU) bude význam filmu ako média pamäti a jeho úloha pri uchovaní kultúrneho dedičstva. O rôznorodých témach budú prednášať renomované filmové teoretičky z Rumunska a Veľkej Británie. Ústredná téma seminára, Pamäť – archív – kánon, je úzko spojená s 60. výročím vzniku Slovenského filmového ústavu, inštitúcie ktorá sa ako jediná na Slovensku komplexne zaoberá národnou kinematografiou. Seminár sa uskutoční od 9. do 11. októbra 2023 v kinosále Klap Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení.
„Jubilejný 10. ročník seminára KADU sa realizuje v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a do jeho dramaturgie vstúpili pracovníčky oddelenia vedy a výskumu SFÚ a zároveň Ústavu divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied. Jeho cieľom je prepojiť aktuálne poznatky o filme ako médiu pamäti na Slovensku a v zahraničí. Pre malé jubileum seminára (10. ročník) sme sa pri príležitosti veľkého jubilea (60. výročie vzniku SFÚ), rozhodli reflektovať význam tejto inštitúcie a jej filmového archívu nielen ako dokumentu doby, prostriedku pre vznik nových audiovizuálnych diel – predovšetkým dokumentárnych filmov, ale sústredíme sa na slovenskú kinematografiu aj z pohľadu tvorby kánonu východoeurópskej kinematografie,“ približuje tohtoročný seminár, pre októbrové číslo mesačníka Film.sk, organizátorka a spoluautorka seminára KADU Marta Šuleková.
Garantkou a spoluautorkou projektu je Jana Dudková, hlavnými hostkami seminára budú renomované filmové teoretičky – Andrea Virginás, docentka filmových a mediálnych štúdií na Univerzite Sapientia a Univerzite Babeș-Bolyai v Kluži-Napoca v Rumunsku, autorka desiatok štúdií a monografií; a Ewa Mazierska, profesorka filmových štúdií na University of Central Lancashire vo Veľkej Británii, autorka viac ako tridsiatich monografií, zostavovateľka zborníkov o filme a populárnej hudbe, a šéfredaktorka najvýznamnejšieho svetového časopisu pre východoeurópske kinematografie – Studies in Eastern European Cinema. Andrea Virginás sa vo svojej prednáške zameria na tému Práca s kultúrnou pamäťou a malé národné kinematografie a v kontexte chápania európskych naratívnych hraných filmov špecifikuje pojem tzv. malých národných kinematografií s využitím pojmu komunikačných generácií a ich potrieb. Druhý deň seminára bude prednášať Ewa Mazierskana tému Tvorba kánonov východoeurópskej kinematografie – o tom, čo je charakteristické pre kánony východoeurópskych filmov, a to pre jednotlivé národné kánony, ako aj pre kánon východnej Európy ako celku.
Na počesť 60. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu sa uskutoční panelová diskusia na tému Filmový ústav, archív a kánon, ktorú moderuje filmová historička Petra Hanáková, hosťami budú Ewa Mazierska, Michal Bregant, Rastislav Steranka, Martin Kaňuch, Václav Macek, Peter Konečný a Jana Dudková. Diskusia sa bude venovať spôsobom kanonizácie a dekanonizácie filmového dedičstva v aktivitách národných filmových archívov a ústavov, pričom jedným z jej cieľov bude porovnať skúsenosti SFÚ so skúsenosťami podobných východoeurópskych inštitúcií. Jednou z kontinuálnych činností SFÚ a jeho Národného filmového archívu (NFA) je totiž popularizácia, resp. šírenie povedomia domácej filmovej kultúry a určité pestovanie či utvrdzovanie jej kánonu.
Ďalším významným zahraničným hosťom je britský režisér Peter Strickland, ktorý uvedie svoj film Katalin Varga (2009) a po projekcii s ním bude viesť rozhovor a diskusiu riaditeľ Národného kinematografického centra (NKC) SFÚ Rastislav Steranka. Účastníci seminára budú mať možnosť vidieť na filmovom plátne aj snímku Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (1975) režisérky Chantal Akerman, ktorú vyše 1 600 odborníkov vlani vynieslo na čelo rebríčka najlepších filmov všetkých čias mesačníka The Sight and Sound. Okrem zahraničných titulov sa v kine Klap budú premietať aj digitálne reštaurované slovenské filmy Muž, ktorý luže (1968) Alaina Robba-Grilleta, ktorý si osobne vybrala profesorka Ewa Mazierska, a aj krátky film Ivana Húšťavu Róm (1969). „Digitálne reštaurovaný film sme zaradili predovšetkým v súvislosti s témou panelovej diskusie, ktorá sa snaží nielen pomenovať kánon, ale aj dekanonizovať slovenskú kinematografiu a táto výnimočná, ´zabudnutá´ snímka slovenskej kinematografie s tematikou marginalizovanej rómskej komunity je výberom moderátorky panelovej diskusie Petry Hanákovej,“ objasňuje výber filmu pre mesačník Film.sk Marta Šuleková.
Seminár bude takmer celý prebiehať v anglickom jazyku so simultánnym prekladom do slovenčiny. Vstup na seminár a projekcie filmov je voľný.
Zo seminára sa bude realizovať audiovizuálny záznam (prednášky, panelová diskusia). Záznam seminára bude ďalej slúžiť ako vzdelávací materiál nielen pre študentov VŠMU, ale aj ďalšie filmové a umelecké školy a školy humanitného zamerania na Slovensku.
ZDROJ: Katarína Mistríková