Mesiac máj je opradený rúškom tajomstiev, vyznaní, túžob, lásky, jarných vôní… Viac ako iné ročné obdobia povzbudzuje a inšpiruje myseľ k tvorbe. Opera Slovenského národného divadla pozýva práve teraz na koncert, ktorý príznačne nazvala Čarovné noci v opere.
Uskutoční sa v piatok 20. mája v novej budove SND. Na programe sú diela českého skladateľa Bohuslava Martinů, Francúza Camilla Saint-Saënsa a Taliana Ruggera Leoncavalla, ktoré patria do kategórie zaujímavých a svojím spôsobom raritných.
Bohuslav Martinů (1890 – 1959) podstatnú časť svojho života prežil v cudzine, ale už aj v mladosti akoby intuitívne túžil po diaľkach. Aj v piesňach pod názvom Kouzelné noci, ktoré skomponoval ešte v Česku v roku 1918, sa inšpiroval vzdialenou čínskou poéziou zo zbierky Hansa Bethgeho. Martinů mal k literatúre blízko, nečudo, že v tomto prípade siahol po tvorbe exotickej a vzdialenom imaginárnom svete.
Parížan Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) je považovaný za zázračné dieťa, virtuóz v hre na klavíri i organe, skladateľ od najútlejších veku. Saint-Saëns bol mimoriadne nadaný na jazyky, prekladal z latinčiny, vynikal v matematike, zaujímal sa o geológiu i astronómiu, bol organizátorom hudobného života. Tak narýchlo – v pamäti pri jeho mene sa nám určite vybaví napríklad titul opery Samson a Dalila, violončelové či klavírne koncerty, organová symfónia, populárny detský cyklus Karneval zvierat… Nadchýnal sa krásou zvuku a jeho farbami… a precestoval svet, realizoval 179 ciest do 27 krajín. Azda bol aj vo vtedajšej Perzii. Pravdou však je, že k skomponovaniu jedného z najpôsobivejších piesňových cyklov Perzská noc inšpirovala Saint-Saënsa zbierka básní Armanda Renauda. V roku 1892 vyšla tlačou orchestrálna verzia jeho nádhernej Perzskej noci (La Nuit Persane), ďalšie z raritných diel, ktoré zaznie na tomto koncerte.
Ruggero Leoncavallo (1857 – 1921) sa do dejín opery zapísal predovšetkým svojou jednoaktovkou Komedianti (I Pagliacci). Vášnivého Neapolčana tiež zlákal Paríž, kde sa pohyboval predovšetkým v komunite umelcov na Montmartri. A keďže aj Leoncavallovi bola literatúra blízka, veď ju študoval na univerzite v Bologni u takého velikána ako Carducci, tu v Paríži ho inšpirovali romantici, konkrétne Alfred de Musset a jeho Májová noc (La Nuit de Mai), aby skomponoval rovnomennú symfonickú báseň. Básnikom bol sám Alfred de Musset a tou Múzou bola zrejme George Sandová, keďže báseň písal na sklonku ľúbostného vzťahu s touto spisovateľkou. Leoncavallo zveril part básnika tenoristovi a múzou je v jeho ponímaní orchester. Toto raritné dielo láka významných interpretov, uvádzal ho výnimočný taliansky tenorista Enrico Caruso, ktorého údajne na jednom z koncertov sprevádzal na klavíri v roku 1904 sám skladateľ, ale nie tak dávno ho zaznamenal aj Plácido Domingo.
Opera SND pozýva na tieto tri mimoriadne zaujímavé, málo uvádzané opusy v piatok
20. mája do novej budovy SND. Sólistami koncertu sú:
renomovaná slovenská sopranistka Simona Šaturová, žijúca v Prahe, pôsobiaca však na mnohých prestížnych operných a koncertných pódiách vo svete, spomeňme aspoň jej časté hosťovanie v opere v Bruseli a nedávny úspech pri hosťovaní s Viedenskými filharmonikmi; česká mezzosopranistka Monika Jägerová, známa aj zo zahraničných, najmä nemeckých scén; mexický tenorista Luis Chapa, ktorý okrem iných úspechov zaznamenal aj hosťovanie v Metropolitnej opere v New Yorku, a mladý talentovaný český tenorista Daniel Matoušek.
Ako Hlas sna sa na koncerte bude prihovárať Božidara Turzonovová. Účinkuje orchester a zbor Opery SND, zbormajsterka Zuzana Kadlčíková, dirigentskú taktovku počas večera bude mať v rukách Robert Jindra.
ZDROJ: Izabela Pažítková