HudbaSprávy

Veže Clarinet Factory rezonujú osobitou invenciou. Album Towers vychádza na 2LP 180 g a digitálne.

Štyri roky po vydaní predchádzajúcej „radovky“ Pipers servíruje medzinárodne uznávaný ansámbel Clarinet Factory ďalšiu špecialitu zo svojej hudobnej kuchyne a opäť je to lahôdka pre uši i pre dušu, ktorej sa neprejete ani po x vypočutiach. 

Štvorica Boura – Nýdl – Pavliš – Valášek pripravila na albumovej novinke Towers s invenciou a osobitosťou sebe vlastnou unikátne menu s jedenástimi chodmi, hýriace farbami, emóciami a dynamikou. To všetko podčiarkuje vizuálna zložka celého projektu, teda špeciálne vizualizéry ku skladbám Obloha šedá (feat. Beata Hlavenková, Milan Cimfe)Drufolk a Towers i štýlovo minimalistický artwork Pavla Fuksu.

„Aj keď na albume opäť funguje elektronika, tentokrát je menej nápadná. Často sa vraciame k akustickým koreňom, ale stále hľadáme i nové nálady a zvuky. Neviem, či je to tou dnešnou postcovidovou dobou, ale mám pocit, že nejednoznačná atmosféra dnešného sveta sa nám tam tiež odzrkadľuje. Niekedy to ťahá k melanchólii, niekedy sa človek chce rozletieť smerom nahor, niekedy tancovať, niekedy meditovať… My štyria tu ale stále sme, a to už pekne dlho, a vnímame sa ako tie štyri veže – každá stojí inde, ale jedna bez druhej sa nezaobídu, rovnako ako bez tých naokolo. Myslím, že hoci sme tím a neoznačujeme autorstvo skladieb menami jednotlivcov, je v hudbe množstvo priestoru pre naše odlišné osobnosti,“ hovorí na adresu šiesteho radového albumu kapelník súboru Jindřich Pavliš.

Aktuálny album delia od toho predošlého štyri roky, čo Clarinet Factory prisudzujú jednak veľkým vyťažením všetkých členov v súvislosti s ich angažmánmi v klasických orchestroch, a tiež skutočnosťou, že príprave nahrávky venovali v záujme vysokej kvality dlhší čas a špeciálnu pozornosť.

„Na novom materiáli sme pracovali asi trištvrte roka, v niekoľkých etapách, a každý z nás si na to mohol vyhradiť nejaký čas. Potom sme šli najprv do malého, domáceho štúdia a veľa vecí si tam mohli vyskúšať. Vo finále sa mi zdá, že sme boli omnoho plodnejší, a navyše v kratšom čase, než pri predchádzajúcich albumoch. Okrem toho sme tentokrát tie novovzniknuté skladby neohrávali na koncertoch ako minule, keď sme šli do štúdia s už do detailov pripraveným repertoárom. Myslím, že nám to pekne šliapalo a tie skladby sa rodili ľahšie, a hlavne prirodzene,“ hovorí Jindřich Pavliš.

„Bola to tentokrát omnoho väčšia sloboda. V minulosti sme už rozšírili zvukové možnosti klarinetov, pracujeme citlivejšie s elektronikou, používame loopre… Už vieme lepšie, čo od toho kto očakávame, menej si musíme hovoriť, sme prepojení a práca nám vďaka tomu ide rýchlejšie. Vôbec som necítil nejaký tlak alebo strach, či sa nám to podarí,“ dodáva Vojtěch Nýdl, ktorý okrem hry na klarinet na albume už tradične tiež spieva, a to v skladbách Obloha šedá a Paleochora.

Klarinetové kvarteto, s ktorým na novinke ako hostia spolupracovali okrem Beaty Hlavenkovej tiež „starí známi“ Milan Cimfe a bubeník Danko Šoltis, kladie veľký dôraz aj na celkový zážitok z vypočutia. To je jeden z dôvodov v určitých ohľadoch špecifickej dramaturgie celého albumu, ktorý je síce k dispozícii i v obvyklých digitálnych formátoch, no je koncipovaný predovšetkým ako tri strany vinylovej platne. 

„Vopred sme sa zhodli, že chceme vinyl. Ibaže ak má byť vinyl v určitej kvalite, každá strana môže mať len danú dĺžku. Následne sme to už s pomerne jasnou ideou ohľadne celkovej stopáže diskutovali v Supraphone a bolo nám povedané, že dnes nie je také neobvyklé, keď sa urobí dvojitý vinyl s tým, že jedna strana zostane prázdna. Čo nás potom inšpirovalo k tomu, ako to poňať, pretože sa ukázalo, že každá z tých troch strán má svoju náladu i symboliku, takže sa to tým dá dobre oddeliť. Zatiaľ čo CD by ‚hralo vkuse‘, nebolo by možné to nejako zdôrazniť, na vinyle tie tri strany fungujú ako tri časti, pričom každá má svoj vlastný charakter a obsah. A vlastne i históriu. Trochu sme sa ale báli, aby to držalo pohromade i v tej celistvej podobe, ktorú ponúka digitálna verzia. A potom ma až prekvapilo, ako to i tam funguje – len s plynulejším efektom tej premeny,“ dodáva Jindřich Pavliš.

Nadchádzajúce koncerty Clarinet Factory

22. 4., Praha – ČRo1, Studio 1, Komorní řada SOČRu

26. 5., Recklinghausen – Ruhrfestspiele

8. 6., Kmochův Kolín – synagoga 

19. 6., Klatovy – Jezuitská kolej

21. 6., Šternberk – Klášterní slavnosti

22. 6., Panenský Týnec – Ozvěny z kamene

ZDROJ: Adriana Nievelt 

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share