HudbaSprávy

Európski autori bojovali za spravodlivé odmeňovanie za streamovanie hudby 

Autori žiadali europoslancov o podporu pri nespravodlivom odmeňovaní zo streamovania hudby. 

Desiatky autorov a skladateľov z celej Európy sa stretlo v Bruseli na pôde Európskeho parlamentu
v rámci podujatia Meet the Authors, aby zdieľali svoje skúsenosti v oblasti streamovania hudby. Hudobníci na chvíľu zanechali nahrávacie štúdia a umelecké aktivity, aby pred europoslancami poukázali na problémy autorov v sfére streamovania a zároveň vyjadrili svoje očakávania v súvislosti s pripravovanými správami Európskeho parlamentu na témy „Autori na trhu streamovania hudby“ a „Sociálna a profesionálna situácia umelcov“. Cieľom stretnutia bolo predovšetkým poukázať na dôležitosť vybudovania udržateľného ekosystému pre autorov, v rámci ktorého budú spravodlivo odmeňovaní a kde budú schopní fungovať podľa lepších a transparentnejších pravidiel veľkých spoločností. 

Slovensko reprezentovala, pod záštitou Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA), slovenská speváčka a autorka Celeste Buckingham. Tá patrila ku hlavným rečníkom podujatia. V rámci svojho vystúpenia poukázala hlavne na neprehľadnosť a nefunkčnosť algoritmov odporúčacích systémov streamovacích platforiem, ktoré spôsobujú množstvo problémov ako napr. manipulácia streamov, či payola schémy. 

„Transparentnosť v streamovacích platformách je nevyhnutnosťou. Aktuálna situácia je ako na divokom západe, pretože pre streamovacie služby neplatia takmer žiadne pravidlá.“ hovorí Celeste. „Musíme pochopiť, prečo niektorých umelcov alebo žánre vidíme stále a iných menej. Je potrebné podporiť kultúrnu rozmanitosť a pomôcť európskym hudobným tvorcom.“ dodáva.

Okrem Celeste Buckingham vystúpili pred europoslancami aj ďalší umelci medzi nimi napr. grécky skladateľ Vangelis Fampas, španielska speváčka Virginia Maesto Díaz či poľská autorka Marika Marta Kosakowska a mnohí ďalší. Tí taktiež rovnako zdieľali svoje zlé skúsenosti s nespravodlivým odmeňovaním. 

Skladatelia pracujúci v audiovizuálnej oblasti predostreli problematiku vykupovania práv a poukázali na nátlakové praktiky pri tvorbe diel k filmom a seriálom, ktoré zaviedli streamovacie platformy mimo Európskej únie. Tie hrubo porušujú zásady spravodlivého odmeňovania autorov a natrvalo ich pripravujú o ich práva. 

Hlavným organizátorom stretnutia bolo Európske združenie spoločností autorov a skladateľov (GESAC), ktoré zoskupuje 32 autorských spoločností, vrátane SOZA a ochraňuje práva viac ako jedného milióna tvorcov. GESAC stojí zároveň za realizáciou štúdie o streamovaní. 

Podľa tejto štúdie je streamovanie dnes najbežnejším spôsobom prehrávania hudby, pričom zo streamovania pochádza až 68 % počúvanej hudby. Hudbu tak cez streamovanie počúva až 524 miliónov ľudí. Napriek tomuto rekordného nárastu však majú autori problém s odmeňovaním a ich príjem z tohto trhu je neakceptovateľné nízky. Podľa štúdie iba 15 % z tržieb ide autorom. Zvyšok si rozdelia streamovacie služby a nahrávacie spoločnosti. 

„Aj keď rastúci trh s hudbou ponúkajú množstvo príležitostí pre nové kreatívne iniciatívy, tieto nedokážu vytvárať dostatočnú ekonomickú hodnotu a zabezpečiť primeranú odmenu pre tvorcov hudby. Je potrebné riešiť tieto problémy a zastaviť donucovacie praktiky, ktoré bránia slušnému odmeňovaniu.“ vyjadril sa na záver Gernot Graninger, prezident organizácie GESAC.  

ZDROJ: Juraj Čurný

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share