HudbaRecenzieRetro

Dire Straits – Brothers In Arms (1985)

ALBUM, KTORÝ MÁM RÁD: Dire Straits – Brothers In Arms (1985)

Dire Straits bola kapela, ktorú ste spoznali či už podľa hlasu alebo podľa gitary. Oboje „obsluhoval“ ten istý človek – Mark Knopfler, narodený v škótskom Glasgowe, syn anglickej matky a pôvodom maďarského otca, ktorý z rodnej krajiny emigroval pred nacistami v roku 1939. Hlas bol rozsahom síce nevýrazný, ale jasne identifikovateľný a pre mňa dokonale vystihoval často a dodnes používaný termín „s kľudom Angličana“. Jeho gitarový tón každý aspoň trošku zbehlejší rockový fanúšik spoznal pomerne rýchlo, bol totiž nezameniteľný a jedinečný – tak ako (s)poznáme trebárs gitaru Erica Claptona, Davida Gilmoura a iných velikánov tohto nástroja.

Dire Straits som spoznával predovšetkým vďaka supraphonskému licenčnému vydaniu štvrtého albumu Love Over Gold a koncertnému dvojalbumu Alchemy, ktorý som mal možnosť nahrať si z vysielania poľského rádia. Jedným z programov bol totiž Wieczór plytowy, kde v úplnosti púšťali všetko čo „vtedy na Západe“ vyšlo a pre „kazetových nahrávačov“ nezabudli spomenúť koľko minút a sekúnd má príslušný vinyl respektíve aj čoraz častejšie sa objavujúci kompaktný disk – vtedy sa relácia premenovala na Wieczór kompaktowy. A dodnes mi v pamäti ostali v nej prezentované niektoré tipy ako nazvať podobným termínom ako gramofón (v tom čase a v reále napokon aj v budúcnosti) nepomenované prehrávače CD, napríklad – laserofon, optofon a môj suverénne najobľúbenejší swiatlograj.

Album Brothers In Arms bol jedným z prvých, ktorý bol už nahrávaný s úmyslom maximálne promovať formát CD a bol nahrávaný aj mixovaný digitálne. Napokon, majiteľom patentu na CD technológiu bola firma Philips, pod ktorú spadalo aj hudobné vydavateľstvo Phonogram (neskôr PolyGram a dnes Universal Music) aj prostredníctvom labelu Vertigo. Bol to prvý album v histórii, ktorého sa na CD predalo viac ako milión kusov a dobová historka hovorí, že istý čas všetky výrobné kapacity vtedajších lisovní vyblokoval práve tento titul a ostatní vydavatelia museli jednoducho čakať. Je to zároveň prvý album, ktorý dostal označenie DDD – Digitally recorded, Digitally mixed, Digitally mastered.

Čo sa týka zvukových parametrov, stal sa jedným z referenčných audiofilských rockových titulov, čo dokazuje aj zaujímavá skutočnosť. V roku 1986 získal Grammy v kategórii najlepšia „non classical“ zvuková nahrávka a o 20 rokov neskôr zas vydanie k 20. jubileu vyhrala kategóriu Best Surround Sound. Album Brothers In Arms vyhral aj Brit Awards v o februári 1987 a bolo to na druhý pokus. V nomináciách bol už rok predtým, ale vtedy vyhral No Jacket Required Phila Collinsa (a v nomináciách boli aj Kate Bush – Hounds Of Love, Tears For Fears – Songs From The Big Chair a Eurythmics – Be Yourself Tonight). Dire Straits vtedy získali aspoň víťazstvo v kategórii najlepšia britská skupina.

Keďže základom hudobnej nosičovej distribúcie v roku 1985 stále boli vinylové LP platne a magnetofóvé kazety (MC), vznikli dve verzie albumu: „full“ na CD, ktorá mala viac ako 54 minút a „abridged“ pre LP a MC, ktorá bola o sedem minút kratšia. Na rozdiel od neskoršej praxe sa to neriešilo vynechaním niektorých skladieb, ktoré boli iba na CD, ale skrátením niektorých z nich, čo „postihlo“ predovšetkým prvú (resp. A) stranu klasického vinylu, konkrétne:
So Far Away / CD 5:09 / LP 3:59
Money For Nothing / CD 8:31 / LP 7:04
Your Latest Trick / CD 6:33 / LP 4:36
Why Worry / CD 8:29 / LP 5:22
Minutáž ostatných skladieb ostala bezo zmeny. V tejto podobe vyšiel album na LP v roku 1987 licenčne v Opuse (kat. číslo 9313 1914) a vo „full“ podobe na CD v roku 1992 v Supraphone (kat. číslo 11 1669-2). K „zjednoteniu“ oboch verzií došlo až v súčasnej dobe, kedy sa vinylové vydanie stalo tým luxusnejším a tak dnes už vychádza v podobe dvojvinylu. Keďže sedem z deviatich skladieb končí fadeoutom, tak väčšina skladieb ho mala jednoducho skôr, iba v prípade skladby Your Latest Trick sa v „abridged“ verzii stratilo úvode saxofónové sólo Michaela Breckera.

Nahrávalo sa v Karibiku, na ostrove Montserrat, v štúdiu, ktoré tam v roku 1979 vybudoval Sir George Martin, producent a svojím spôsobom piaty člen Beatles a vďaka ktorému tam vzniklo niekoľko skvelých albumov (napr. The Police: Ghost In The Machine a Synchronicity, Duran Duran – Seven And The Ragged Tiger a tesne pred hurikánom, ktorý okrem spustošenia ostrova definitívne činnosť Air Studios Montserrat ukončil, aj Steel Wheels od Rolling Stones). Pri nahrávaní sa ukázalo, že pre požadovaný sound je kapelový bubeník Terry Williams nepoužiteľný a tak bol povolaný Omar Hakim, ktorý to za dva dni bezchybne nabubnoval. Na albume môžete Williamsa počuť iba v improvizovanom úvode skladby Money For Nothing, hoci na obale sú uvedení obaja rovnocenne. Mimochodom, je to ten Omar Hakim, ktorý nahrával aj album Richarda Müllera 44 a absolvoval s ním aj turné po ČR a SR v roku 2005.

Album vyšiel 13. mája 1985, presne dva mesiace pred megakoncertom Live Aid, kde hrali aj Dire Straits a v rámci programu sa dostali medzi pamätné vystúpenia U2 a Queen. A ak si opäť niekedy pozriete film Bohemian Rhapsody a započúvate sa do hudby, ktorá znie keď Freddie a jeho kolegovia idú na pódium vo Wembley tak budete počuť Sultans Of Swing, čo zodpovedá historickej skutočnosti. Okrem tejto skladby z debutového albumu na pódiu odznel aj hlavný hit z albumu – skladba Money For Nothing, v ktorej na nahrávke (a aj vo Wembley) hosťoval Sting. Videoklip k tejto skladbe získal cenu MTV a nie je bez zaujímavosti, že zábery z koncertu pochádzajú z vystúpenia Dire Straits v budapeštianskom Sportcsarnoku z 20. mája 1985. V klipe môžete vidieť aj zábery na klip maďarskej skupiny Elsö Emelet ku skladbe Állj, Vagy Lövök! A práve týmto ikonickým klipom začalo 1.8.1987 vysielanie MTV Europe.

Album patrí do Top 5 najpredávanejších britských albumov všetkých čias a celosvetovo prekročil jeho predaj hranicu 30 miliónov, čo z neho robí jeden z najúspešnejších hudobných titulov v „all time“ aj vo „worldwide“ meradle. Mňa teší jeho úspech, ale preto aby som ho mal rád to nie je to najpodstatnejšie hľadisko. Pri príprave tohto článku (je to jeden z najpozitívnejších dôsledkov pôvodnej facebookovskej výzvy vyber 10 albumov, ktoré ovplyvnili Tvoj vkus) som si ho po mnohých rokoch opäť a niekoľkokrát pustil. A vychutnal som si ho ako pokojne začína (So Far Away), rockovo „zztopovsky“ pokračuje (Money For Nothing), rozveselí sa (Walk Of Life), spomalí a zvážnie a napokon famózne vyvrcholí v záverečnej titulnej Brothers In Arms, ktorú Knopfler napísal už v roku 1982 počas vojny medzi Veľkou Britániou a Argentínou a Falklandské ostrovy, známe tiež aj pod názvom Malvíny.

Z hlasu a gitary Marka Knopflera, a vôbec z celej jeho tvorby či už pre Dire Straits alebo tej sólovej, sála ťažko definovateľný ale veľmi intenzívny „kľud Angličana“, ktorý dokáže v hudbe spojiť prvky rocku, folku, blues, country do nádherného celku. V dnešnej čoraz väčšou nervozitou poznačnej dobe liek na nezaplatenie.

SPOTIFY

TIDAL

YOUTUBE