FilmRecenzie

Prvok, Šampón, Tečka a Karel – komédia aj pre budúce generácie

Je zaujímavé, že v obecne ťažších časoch vznikajú skvelé komédie, ku ktorým sa budeme následne a mnohonásobne generačne vracať – spomeniem napr. tie české z obdobia protektorátu alebo skvelú Raz, dva tri nakrúcanú v Západnom Berlíne na jeseň 1961 kedy sa okolo neho vztýčil 3,5 metrový múr. Nie vždy zafungujú na prvý pokus. Kým tie české to dokázali okamžite, skvelú billywilderovku právom ocenili až nasledujúce generácie. Prvok, Šampón, Tečka a Karel je tým filmom, ktorý dokázal masovo vrátiť divákov do kín – 400 000 za 4 týždne v Českej republike je fantastický výkon a pomáha “rozraziť dvere” aj svojim či už domácim alebo zahraničným nasledovníkom. Nemenej dôležité je aj to, že dokázal vrátiť ľuďom úsmev v tejto mimoriadne nervóznej dobe, kedy negatívne emócie jednoznačne prevládajú. A, nielen kvôli neprehliadnuteľnému slovenskému hereckému zastúpeniu, je to dobrá správa aj pre slovenské kiná.

Späť k samotnej dokonale autorskej komédii Patrika Hartla (autor pôvodnej knihy, scenárista a aj režisér). Jej zdanlivo marketingovo zlý nezapamätateľný názov má paradoxne jednu výhodu – nenápadne Vás prinúti vyhľadať si ho, čo v dnešnej googlovskej dobe je pomerne jednoduché. Keď už tie výsledky vyhľadávania pozriete, tak pomerne rýchlo natrafíte napríklad na skvelý 12-dielny videodenník režiséra divácky skvele príťažlivým spôsobom opisujúcim vznik samotného filmu. Vrele odporúčam – Patrik Hartl je skvelým bavičom a súčasne aj veľmi pracovitým profesionálom s nezameniteľným smiechom – jeho dlhoročný priateľ a herec Martin Hofmann ho nežne označuje termínom “hejkal”.

Ten zdanlivo nezapamätateľný názov (okamžite sa mi pripomenula štvorica Agnetha, Björn Benny & Annifrid = neskôr ABBA – ale to bolo v dobe pred internetom) je to v dokonalom protiklade s len o pár týždňov skôr do kín nasadenou genderovo zrkadlovo nastavenou komédiou Matky – o štyroch priateľkách, ktoré prežívajú svoje matersko ženské krízy stredného veku zo svojho pohľadu. Názov Matky je síce fakticky správny, ale nemá šancu Vás čímkoľvek extra osloviť.

Prvok, Šampón, Tečka a Karel u mňa nadväzujú na iné skvelé “maskulínne” české komédie – Chytilovej a Polívkov Kurvahošigutntag, či Snowboarďákov Janáka, Mádla a Kotka. Ich univerzálna funkčnosť je podmienená aj tým, že muži v nich viac či menej úspešne, ale predovšetkým úsmevne a neraz aj trápne riešia svoje problémy so ženami, čo je pri v zásade konštantne rozdielnom mužskom a ženskom pohľade na čokoľvek univerzálne inšpirujúce. Obzvlásť, ak pre mužov je (neraz) podstatnejšie ako vyzerajú pred svojimi mužskými kolegami / kamarátmi než pred “svojimi” ženami.

Film skvele funguje vo svojej komediálnej podstate, má viacero skvelých situačných momentov a viacero hlášok má nárok na podstatne širšiu ako len filmovú nesmrteľnosť – vrátane ústredného sloganu #nebudsrac. Trošku horšie je to s opakovane sa vracajúcimi “vážnejšími” motívmi, ktoré spomaľujú v úvode nastavené dobre rozbehnuté tempo a zbytočne naťahajú čakanie na ďalšiu akciu / hlášku. Podobne je to aj s úplným záverom, ktorý zbytočne romantizujúco neguje celé dovtedajšie vyznenie  filmu. V zásade nejde o “čistú” komédiu ale skôr o dramedy, pričom tá “dramatická” zložka filmu prevažuje v závere. V pamäti divákov však, podobne ako u inej českej kultovky Pelíšky, ostane ako komédia.

Pozitíva však jednoznačne prevažujú – ústredná štvorica (Pechlát, Švehlík, Čermák, Hofmann) má dostatok priestoru pre vykreslenie svojich (rozdielnych) charakterov a je veľký predpoklad, že slovenský divák objaví svoje nové herecké hviezdy spoza rieky Moravy. Spomedzi ženských postáv očakávane dominuje Daniela Kolářová, ale nestratili sa ani ďalšie filmové ženy hlavných protagonistov (pričom tri z nich sú Slovenky – J. Kolesárová, Z. Norisová a P. Polnišová). Princíp – do každej aspoň trochu zaznamenateľnej úlohy obsadiť aspoň trošku známu hereckú tvár – našťastie neskĺzol do podoby cameo figurkárenia a “prehrávania” za každú cenu.

Česká kinematografia má skvelú tradíciu filmových komédií, ktoré fungujú s generačným odstupom. Som presvedčený, že Prvok, Šampón, Tečka a Karel sa zaradia k tým, ku ktorým sa bude vracať nielen generácia, ktorá tento film videla a zažila (konečne aj) v kinách ale aj tie budúce.

HODNOTENIE: 7,5/10

Juraj Čurný

distribútor: Bontonfilm