FilmSprávy

Marec patrí aj talianskej kinematografii – 

od Pasoliniho k Morriconemu

Filmové plátna ponúknu v marci pohľad do Talianska – Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava uvedie dokument o živote a diele legendárneho skladateľa Ennia Morriconeho Ennio, zameria sa na tvorbu talianskych „bratov Coenovcov“ – Damiana a Fabia D´Innocenzo a premietnu tiež tri snímky režiséra Piera Paola Pasoliniho, ktoré sú súčasťou jeho voľného cyklu Trilógia života. Zároveň Taliansky kultúrny inštitút pokračuje s projektom „Pasolini 100“, ktorým pripomína sté výročie tohto filmového velikána. Dva marcové štvrtky budú v Kine Lumière patriť filmom zo 60. rokov Evanjelium podľa Matúša a Teoréma, uvedie ich filmová teoretička Katarína Mišíková. Partnermi prehliadky sú Kino Lumière s Centro Cinema v Cesene. 

Pasoliniho filmy predstavujú kombináciu neorealisických impulzov 40. a 50. rokov s politickým modernizmom 60. a 70. rokov. Spája v nich paradokumentárne pozorovanie skutočnosti (práca s nehercom v reáli, vizuálna štylizácia à la cinéma verité) so špecifickými literárnymi (adaptácie klasických literárnych diel) a výtvarnými črtami (citácie a ponášky na vrcholné diela renesancie a baroka), prvky vysokého (sakrálna hudba Bacha či Mozarta) a nízkeho umenia (inšpirácia ľudovým umením a populárnou kultúrou), politickú ideológiu s mýtom. Predovšetkým však predstavuje priam renesančne všestranného a zároveň priam prorocky súčasného mysliteľa a umelca, ktorý v neúnavnej snahe zachytiť realitu dodnes neprestáva šokovať a znepokojovať,“ napísala Katarína Mišíková, ktorá vidí Pasoliniho ako básnika, prozaika, esejistu, filmového režiséra a scenáristu, teoretika, marxistu vylúčeného z komunistickej strany pre svoju homosexualitu, ateistu fascinovaného katolicizmom, mytológiou aj psychoanalýzou, milovníka outsiderov zo spoločenského dna aj ich krvavú obeť… „Každé z týchto označení platí pre Piera Paola Pasoliniho (1922-1975) a žiadne nevyčerpáva všetky sféry, ktorým sa tento verejný intelektuál a vášnivý kritik spoločnosti venoval,“ uvádza filmová teoretička. 

Dejiskom projektu „Pasolini 100“ sa na mesiac marec stalo Kino Lumière – kino Slovenského filmového ústavu. Už od 3. marca je v jeho priestoroch sprístupnená výstava fotografií, ktorá  návštevníkov zavedie na nakrúcanie slávneho filmu Piera Paola Pasoliniho Mamma Roma s Annou Magnani v hlavnej úlohe. Film mal premiéru presne pred šesťdesiatimi rokmi, v roku 1962 na XXIII. Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Vystavené fotografie pochádzajú z archívu Centro Cinema v Cesene a ich autormi sú Divo Cavicchioli (1924 – 1996) a Angelo Novi (1930 – 1997), pričom obaja spolupracovali s Pasolinim aj pri iných filmoch. Dnes je ťažké určiť autorstvo jednotlivých fotografií, dá sa však pomôcť použitou technikou. Cavicchioli fotil na Rolleiflex (štvorcový negatív 6×6), zatiaľ čo Novi, pôvodným povolaním fotoreportér, používal Leicu (obdĺžnikový negatív, 35 mm). Kurátorom výstavy je Antonio Maraldi.

„…Nedokážem byť impresionistický. Milujem pozadie, nie krajinku. Oltárny obraz sa nedá vytvoriť z postáv v pohybe. Neznášam pohybujúce sa postavy. A preto  ani jeden môj záber nezačína veľkým celkom, teda prázdnou scenériou. Vždy je tam nejaká postava, hoci aj maličká. Malá je ale len na okamih, pretože ihneď kričím na môjho verného kameramana Tonina Delli Colli, aby nasadil sedemdesiatpäť milimetrový teleobjektív: tým zaostrím na postavu, na detail tváre. A za ňou je pozadie, rozmazané pozadie a nie krajina,“ povedal Pasolini pri nakrúcaní filmu Mamma Roma.

Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava premietne tri filmy Piera Paolo Pasoliniho, ktoré sú súčasťou jeho voľného cyklu Trilógia života. V spolupráci s Talianskym inštitútom v Bratislave tak prispieva k oslave 100. výročia narodenia tejto významnej osobnosti. Prvým titulom je adaptácia renesančných poviedok od BoccacciaDekameron (1971), druhým sú Cantenburské poviedky (1972) a trilógiu uzatvára film Kytica z tisíc a jednej noci(1974), ktorý si odniesol aj cenu z Cannes. 

Febiofest a profil talianskych „bratov Coenovcov“ – dvojičiek Damiana a Fabia D´Innocenzo

Febiofest sa vo svojom programe zameria aj na tvorbu talianskych „bratov Coenovcov“ – Damiana a Fabia D´Innocenzo. Ich vstup do filmového sveta začal spoluprácou na scenári k filmu Dogman Mattea Garroneho. Táto skutočnosť im pootvorila dvere, aby mohli začať realizovať vlastné autorské projekty a po troch celovečerných snímkach sú v Taliansku považovaní za jedných z najprogresívnejších filmových tvorcov.

Filmový debut Keď chlapci plačú  z roku 2018 uviedol  Taliansky kultúrny inštitút na Stredoeurópskom festivale talianskeho filmu Mittelcinemafest za účasti hlavného predstaviteľa Mattea Olivettiho. Mirko a Manolo sú najlepší kamaráti. Obaja žijú obyčajný život. Raz v noci však zrazia muža, ktorý na mieste zomrie. Ujdú, no zapletú sa s miestnou mafiou a ich životy sa dramaticky zmenia. „Film sme točili na periférii Ríma, ktorá sa pre nás stala pomyselným mostom medzi Pasolinim a Timom Burtonom,“ hovoria režiséri. Najväčšiu pozornosť si bratia – scenáristi a režiséri -vyslúžili filmovou drámou Zlovestné historky (2020). Tá získala na Berlinale Strieborného medveďa  za najlepší scenár. Prináša príbehy troch rodín. Zdanlivo normálny svet tu však pod povrchom ticho zahníva sadizmom otcov a hnevom ich detí. Ich najnovší film America Latina (2021) bol nominovaný na Zlatého leva na festivale v Benátkach. Ústrednou postavou toho psychologického thrilleru je úspešný zubár Massimo Sisti, ktorého pokojnú existenciu nemôže narušiť nič. Až kým jedného dňa nevojde do pivnice a jeho život sa neprevráti hore nohami. 

Febiofest a Ennio

Celovečerný dokumentárny film režiséra Giuseppeho Tornatoreho Ennio o živote a diele legendárneho skladateľa Ennia Morriconeho obsahuje rozhovory s renomovanými filmovými tvorcami a hudobníkmi, záznamy z Morriconeho slávnych svetových koncertných turné, ukážky z klasických filmov, ku ktorým zložil hudbu a exkluzívne zábery z jeho života.

„Mojím zámerom bolo vyrozprávať príbeh Ennia Morriconeho všetkým, ktorí jeho hudbu milujú, zároveň som však film koncipoval ako román či divadelné predstavenie, ktoré nás prostredníctvom filmových ukážok, obrazovej dokumentácie či koncertov, dokáže preniesť do fantastického existenciálneho a umeleckého sveta jedného z najobdivovanejších hudobných skladateľov dvadsiateho storočia,“ povedal známy režisér Giuseppe Tornatore.

Držiteľ dvoch Oscarov skomponoval nezabudnuteľnú hudbu k viac ako päťsto filmom. Dokument je vlastne dlhým rozhovorom režiséra Tornatoreho s maestrom, ktorému sekundujú umelci ako Bernardo Bertolucci, Giuliano Montaldo, Marco Bellocchio, Dario Argento, i fratelli Taviani, Carlo Verdone, Barry Levinson, Roland Joffé, Oliver Stone, Quentin Tarantino, Bruce Springsteen, Nicola Piovani, Hans Zimmer a Pat Metheny, hudba a archívne dokumenty. Ennio sa zároveň snaží odhaliť to, čo sa o Morriconem nevie. Jeho vášeň pre šach, ktorý možno záhadne súvisí s hudbou. 

ZDROJ: Zuzana Golianová

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share