Prečo je teraz ten správny čas na Whitney Houston
“Whitney Houston bola zrejme najväčším ženským talentom modernej hudby,” hovorí Clive Davis, ktorý by o tom niečo mal vedieť. Tento 90-ročný hudobný producent, ktorý zohral kľúčovú úlohu v kariére takých umelcov ako Janis Joplin, Bruce Springsteen, Sly and the Family Stone, Billy Joel, Chicago, Pink Floyd a mnohých iných, vidí Whitney Houston na umeleckom piedestáli a hovorí, prečo nás jej hudba stále oslovuje. “Jej schopnosť spievať v svižnom tempe, spolu so všestrannosťou a neuveriteľným ovládaním emócie a sily hlasu v baladách, to všetko z nej robí dokonalú popovú speváčku a dokonalú R&B speváčku. Preto vždy vynikala a preto si ju vždy budeme pamätať.”
Hudobný životopisný film I Wanna Dance with Somebody divákom pripomína jej jedinečný hlas a hovorí aj o málo známych detailoch jej života a práce. Je oslavou triumfov jej života a tiež triezvym pohľadom na tragédie, kvôli ktorým odišla priskoro.
“Naším úmyslom bolo prostredníctvom I Wanna Dance with Somebody vzdať úprimný ľudský hold jednému z najúžasnejších a najdojemnejších talentov svojej doby,” hovorí režisér Kasi Lemmons, ktorý spojil sily s tvorcami svetového hitu Bohemian Rhapsody, vrátane scenáristu/producenta Anthonyho McCartena.
“Týmto filmom sme chceli ukázať celú Whitney, nielen jej problémy,” hovorí Davis. Mojou misiou bolo ukázať život veľkej hudobnej hviezdy a prečo bola jedinečná. Určite sme nechceli zľahčovať smrteľný účinok drog – a to, ako priviedli výnimočnú ženu k predčasnému tragickému koncu. Chceli sme však vyzdvihnúť jej úžasný dar, prečo ju toľkí milovali a ako svojím talentom zasiahla celý svet.”
“Dostali sme jedinečnú príležitosť vyrozprávať originálny životopis Whitney Houston,” hovorí producent Matt Jackson. “Pretože sme pracovali s Cliveom, a tiež s jej bratom Garry Houstonom a jeho manželkou Pat, mohli sme priniesť naozaj autentický príbeh – dostali sme sa k takým detailom o Whitney, ktoré by sme sa nemali ako inak dozvedieť bez spolupráce s jej rodinou.”
Scenárista Andrew McCarten mal spočiatku pochybnosti, či je naozaj dobré predstaviť Whitneyin príbeh ako biografický film. Vari nie je jej príbeh tragédiou? “Ak budeme posudzovať umelcov len podľa dĺžky života, Shakespearov život by bol čistou tragédiou,” hovorí McCarten. “Whitneyin život je triumf. Dala nám mnoho výnimočných chvíľ, úžasné predstavenia. Táto časť jej príbehu v doterajších snímkach a publikáciách nebola vypovedaná. Zároveň to bol obrovský záväzok, voči jej rodine a fanúšikom, aby sme jej príbeh vypovedali spravodlivo.”
“Ľudia milovali Whitney kvôli hudbe. Ale dokumentárne filmy a knihy vám ju nedajú,” hovorí McCarten. “Rozprávať Whitneyin príbeh bez hudby je ako hovoriť vtip bez pointy. A napriek koncu je to naozaj inšpiratívny príbeh.” Producent Denis O’Sullivan hovorí, ”Anthony brilantne zasadzuje piesne do scenára tak, aby prevzali úlohu rozprávača, v jeho rukách piesne podčiarkujú emócie a udalosti, ktoré človek prežíva.”
Hlavným zdrojom podrobností o speváčke Whitney bol jej hudobný producent Clive Davis. Piesne zvykli vyberať oni dvaja a ak aj Clive našiel takú, ktorej by Whitney mohla vdýchnuť život svojím jedinečným spôsobom, vybrala si ju až vtedy, keď s ňou naozaj rezonovala, podľa toho čo prežívala, s čím sa dokázala pravdivo stotožniť. Preto aj vo filme hudobný príbeh korešponduje s jej osobným životom.
Ak existuje téma, ktorá sa tiahne celou Whitneyinou prácou – a zároveň prirodzene tvorí rozprávačský oblúk celého filmu – je to hľadanie rodiny, hľadanie domova, túžba po hlbokom spojení, ktoré prichádza s láskou a náklonnosťou. To je Whitney Houston, ktorá túžila tancovať s niekým, kto ju miluje.
HOW WILL I KNOW: Výber predstaviteľky Whitney Houston
Postavu Whitney Houston stvárňuje britská herečka Naomi Ackie. Keď ju pozvali na konkurz, bola to výzva, ale zároveň ochromujúci pocit, že si vôbec trúfa zahrať svoj idol. “Až v poslednom kole, už v kostýme Whitney, som spievala I will always love you… a vtedy mi to docvaklo. Ja naozaj dokážem rozprávať jej príbeh. Úplne ju chápem, ona skrátka chcela spievať. Ja to mám podobne, akurát s hraním. Nič komplikované za tým netreba hľadať.”
Film zobrazuje kľúčové vzťahy v jej osobnom i hudobnom živote. Vzťah s Cliveom Davisom (hrá ho Stanley Tucci) začína ako biznis, no prerastie do úprimného priateľstva. Stanleyho fascinovalo, že “Clive bol právnik, bez hudobného vzdelania, a paradoxne si vybudoval kariéru budovaním kariéry skvelých muzikantov. Bola výzva stvárniť verne niekoho, kto ešte žije, a tak som sa musel naučiť hovoriť s minimálnou intonáciou. Celkom ironické u človeka, ktorý celý život pracuje s hudobníkmi.”
Matku Cissy Houston si zahrala Tamara Tunie. Zhodou okolností v mladosti chodievala do toho istého klubu, kde Cissy vystupovala, a počula ju naživo. “Cissy a Whitney nie vždy súhlasia, ale vždy je tam cítiť hlbokú lásku. Láska je niekedy aj pichľavá. Cissy miluje ako bojovná levica a dúfam, že sa mi to podarilo zachytiť.”
Ako otec John Houston sa predstaví Clarke Peters. “Je to skrátka biznismen, zanietene sa snaží, aby Whitney bola úspešná, no jeho predstava o dcérinom úspechu je krátkozraká. Nerozumie, prečo by tento biznis mal smerovať tam, kde sa jeho dcéra cíti šťastná, a tak sa ich vzťah začne kaziť.”
Jednou z najdôležitejších postáv vo Whitneyinom živote bola jej milenka, priateľka a dôverníčka Robyn Crawford. Túto postavu hrá Nafessa Williams. “Vždy sa o tom šuškalo, no pre fanúšikov bude táto časť Whitneyinho príbehu prekvapením. Zoznámili sa mladé, mali 16 a 19 rokov. Myslím, že vzájomná príťažlivosť im bola okamžite jasná, no neskôr ich vzťah prerástol do nádherného celoživotného priateľstva. Robyn nesúdila, zároveň však bola veľmi úprimná a snažila sa Whitney chrániť, najmä keď videla, že jej vzťah s búrlivým Bobby Brownom nie je najšťastnejšia voľba. Keby sa tie dve stretli v dnešných časoch, možno by svoju lásku nemuseli skrývať.”
Ashton Sanders hrá Bobbyho Browna, ktorý kultivuje imidž zlého chlapca v R&B 90-tych rokov. “Bobbyho Browna bolo všade plno, drzá persóna, titulky bulváru, reality show. Bolo čo hrať. Hral som ho ako skutočnú osobu a zároveň som do toho vložil aj svoju interpretáciu.”
HUDBA – TAKTO STE JU EŠTE NEPOČULI
Filmoví tvorcovia získali pôvodné nahrávky 22 klasických Whitneyiných hitov a zremixovali ich úplne nanovo, aby naplno využili možnosti priestorového ozvučenia kín. Zvukový a hudobný editor John Warhurst a hudobná majsterka Maureen Crowe získali od vlastníkov práv nielen pôvodný master mix, ale aj pôvodné surové nahrávky. “Tie nahrávky boli vtedy zmastrované tak, aby dobre zneli cestou v aute alebo na stereu doma,” hovorí Warhurst. “Lenže v kine, hlavne ak je vybavené systémom Dolby Atmos, je priestor na podstatne hodnotnejší zvukový zážitok.”
Talentovanú herečku Naomi Ackie si tvorcovia filmu vybrali aj preto, že vie spievať. “Spievanie sa nedá zahrať s otváraním úst na playback, bez naozajstného spievania,” hovorí producent Jeff Kalligheri, “musí tam byť vidieť výraz, energiu, ako sa rozťahuje hrudník, pracujú hlasivky, hrdlo, nádychy aj výdychy. Naomi má skvelý hlas a každú jednu pesničku spievala z plných síl.”
Vo filme jej spev však počuť len pri nácvikoch zboru v kostole, v náboženskej piesni “Guide Me, O My Great Jehovah” a na začiatku piesne “Greatest Love of All”. Tú spieva v scéne, kde si Clive Davis príde prvýkrát vypočuť Whitney – zo začiatku neisto, no postupne nachádza sebavedomie a jej hlas pevnie, a zvyšok piesne plynule preberie hlas naozajstnej Whitney, ktorá spieva aj všetky ďalšie skladby. Whitney s novým zvukom v kine znamená zaručené zimomriavky po celom tele.
Ako vznikali jej slávne vystúpenia ?
Aby Naomie Ackie dokázala verne zahrať Whitneyine slávne vystúpenia, spolu s pohybovou trénerkou Polly Bennet rok tvrdo pracovali na každom jednom geste. “Oči, artikulácia, mimika, výraz, ako drží mikrofón, ako roztiahne ruky, usmeje sa… všetko,” hovorí Kalligheri.
Polly Bennet dodáva, “Pracovali sme na všetkom, čo tvorí vystúpenie, nielen pohyb, ale aj drobné tiky a zvyky, ktorými sa telo prejavuje. U Whitney je v reči tela poznať soul gospel, ako ovláda hudbu, keď je na pódiu. Automaticky vám napadne, že diva na pódiu robí veľké gestá, no v skutočnosti ich Whitney často nerobila a keď už hej, pomáhalo jej to vložiť sa do tónu a mať ho pod kontrolou, určite nedržala naširoko otvorenú náruč len tak na efekt. Chcem však zdôrazniť, že my sme len tak nekopírovali Whitneyine pohyby a mimiku, pracovali sme na tom, prečo sa tak pohybovala. Mojou prácou bolo naučiť Naomi voľne sa pohybovať ako Whitney, aby ňou mohla byť hocikedy. A to je veľmi odlišné od obyčajnej imitácie.”
Naomi pracovala aj s hlasovou koučkou Bridgette Jackson. “Keď bola Whitney mladšia, jej hlas bol ľahký, vzdušný,” hovorí, “no časom sa jej hlas prehĺbil a zdrsnel. Jednak sa hlasom živila, no podpísali sa na tom samozrejme aj cigarety, alkohol a drogy. Melódia hlasu, kadencia, celková kvalita hlasu… toto všetko sme chceli hodnoverne zachytiť vo filme. Zároveň sme pri tom nechceli zničiť Naomin hlas.”
Viac zaujímavostí o tom, ako vznikal film I WANNA DANCE WITH SOMEBODY, nájdete v prílohe.
ZDROJ: Lukáš Kadlec