Montessori pedagogika je každému známa – minimálne azda každý vie, že niečo také existuje. Niektorí po nej siahnu viac, niektorí menej a niektorí ostanú naozaj iba pri tom, že vedia, že niečo také existuje. Už 5. septembra, symbolicky pri začiatku nového školského roka, prichádza do kín francúzsko-talianska snímka Maria Montessori, ktorá pomôže s pochopením princípov tohto pedagogického prístupu.
Montessori metóda je spôsob výučby, pri ktorom je rešpektovaná najmä osobnosť dieťaťa, a nie je založená na memorovaní žiakov. Životopisná dráma Maria Montessori ukazuje príbeh jej zakladateľky, ktorá napriek všetkým ťažkostiam svojej doby pomáhala deťom, na ktoré spoločnosť zanevrela.
Presuňme sa do Paríža v roku 1900. Lili d ́Alengy je obdivovanou kurtizánou, miláčikom parížskej smotánky. Každý muž túži po jej pozornosti. Má ale tajomstvo, ktoré by mohlo jej postavenie ihneď zničiť. Dcéru Tinu, ktorá trpí zdravotným postihnutím. Zo strachu o stratu svojej dlho budovanej povesti drží Tinu v ústraní. Tá už je ale vo veku, kedy sa o ňu Lili nie je schopná postarať, a preto sa rozhodne odísť do Ríma. Údajne je tam lekár, ktorý by Tine dokázal pomôcť. Po príchode s prekvapením zistí, že lekár nie je muž, ako je v tom čase bežné, ale žena. Volá sa Maria Montessori a vyvíja revolučnú metódu výučby pre znevýhodnené deti so závažnou poruchou učenia. V rámci vývoja tejto metódy zakladá „Casa dei Bambini“, prvú školu určenú pre deti, ktoré potrebujú špeciálny prístup. Vďaka trpezlivosti a osobitému prístupu ku každému jedincovi, špecifickým pomôckam a učeniu hrou dosahuje úžasné výsledky.
Rovnako ako Lili, aj Mária ale skrýva tajomstvo. Má totiž nemanželské dieťa, čo je vo vtedajšej spoločnosti úplne neprijateľné. Musí sa rozhodnúť, či je pre ňu dôležitejšia jej škola a žiaci, alebo vlastný syn. Obe ženy tak spája nepriazeň osudu, ale aj vďaka tomu si sú vzájomnou oporou, spoločne prepíšu históriu a vyvolajú revolúciu vo výučbe.
Dnes existuje uz aj na Slovensku veľa materských a základných škôl s prvkami výučby podľa Marie Montessori.
Réžiu a tiež scenár k filmu mala v rukách Léa Todorová, ktorá pochádza z dokumentárneho prostredia a Maria Montessori je jej prvým celovečerným filmom. Od svojej záľuby v dokumentoch sa však nevzdialila, tematicky sa film dotýka feminizmu, emancipácii, materstva aj inklúzie. Divák si isto všimne, že napriek tomu, že film siaha do rokov 1900., témy sú mimoriadne súčasné a aktuálne. Veľmi rafinovaným spôsobom ich autorka podáva aj skrz to, že sa vo filme nezamerala na životopis hlavnej hrdinky, ale na duo, ktoré vytvorili Maria Montessori a Lili d’Alengy, ženy, ktoré sa každá svojím spôsobom snažia nájsť spojenie so svojimi deťmi. Kym Maria podporuje Lili, aby prijala svoju dcéru, Lili zas povzbudzuje Mariu, aby sa oslobodila od manžela, stala sa finančne nezávislou a presvedčila ostatných o revolučnosti svojich výchovných metód.
Svoju dokumentárnu stránku Léa nezaprela ani pri nakrúcaní scén s deťmi, ktoré v reálnom živote trpia rozličnými zdravotnými znevýhodneniami, a tak ani pri samotnom nakrúcaní nebolo jasné, aký bude priebeh a výsledok. Nepredvídateľnosť na pľaci môžu, samozrejme, zvládnuť iba skúsené herečky, ktorými Jasmine Trinca a Leïla Bekhti jednoznačne sú. Aj vďaka ich hereckým výkonom snímka neprezentuje materstvo ako povinnosť či otroctvo, ale ako vznešené umenie.
ZDROJ: Perla Žinčíková