Párik, Margot (Anya Taylor-Joy) a Tyler (Nicholas Hoult), cestujú do luxusnej reštaurácie Hawthorn na pobrežnom ostrove v Severezápdnom Pacifiku, kde samotársky, ale celosvetovo preslávený šéfkuchár, Julian Slowik (RalphFiennes) pripravil pre vybraných hostí bohaté degustačné menu. K páru sa pridali aj traja mladí, trocha nepríjemní, zamestnanci úspešnej firmy – Bryce (Rob Yang), Soren (Arturo Castro) a Dave (Mark St. Cyr), jeden starší bohatý pár, ale aj štamgasti Anne a Richard (Judith Light a Reed Birney), ďalej známa kritička reštaurácií Lillian Bloom (Janet McTeer) a jej oddaný novinár Ted (Paul Adelstein), slávna filmová hviezda v stredných rokoch (JohnLeguizamo) a jeho asistentka Felicity (Aimee Carrero). Personál, ktorý ich hostí, je na túto príležitosť patrične vystrojený a na jeho čele stojí Elsa (Hong Chau). Tak, ako sa postupne servírujú jedlá od výmyslu sveta, pri každom stole sa zvyšuje napätie, hustne atmosféra a navonok sa začnú vyplavovať tajomstvá. Pomaly začína byť zjavné, že Slowik pripravil toto menu do detailov, aby celý večer vyvrcholil až do šokujúceho finále.
Inšpirované vlastnou klaustrofóbiou
“Keď som pred niekoľkými rokmi navštívil nórske mesto Bergen, dostal som sa do štýlovej reštaurácie na neďalekom súkromnom ostrove,” spomína spoluscenáristoa Will Tracy, “ Trpím trocha klaustrofóbiou a ako sme sedeli a jedli, všimol som si, že čln, ktorým sme prišli, opúšťa lodenicu. Bol to malý ostrov a uvedomil som si: Uviazli sme tu na štyri hodiny a čo keď sa niečo stane?“
Práve to pre neho bolo inšpiráciou, aby sa ozval svojmu dlhoročnému kamarátovi Sethovi Reissovi, s ktorým spoločne napísali scenár snímky Menu. Vážnej, ale zároveň satirickej snímky, v ktorej sa v renomovanej reštaurácii podáva degustačné menu – od predjedla až po dezert. Napätie však narastá, až na povrch vyplávajú nezvyčajné okolnosti, i keď reštaurácia si po celý čas zachováva všetky znaky pohostinstva. “Satira umožňuje, aby ste sa mohli pohybovať v trochu nadnesenej realite,” hovorí Reiss, “Otvára dvere fikcii, hoci všetko dáva logický zmysel v rámci reality, ktorú vytvárame. Všetko jednoducho plynie z tohto sveta.”
Byť šéfkuchárom nie je jednoduché
Následne oslovili režiséra Marka Myloda, držiteľa ocenenia Emmy, ktorý pracoval napríklad na seriáloch Hra o tróny a Boj o moc. Ponuku hneď prijal. “V rámci práce sme chceli zachovať hlboký rešpekt voči umeniu a ľuďom, ktorých sa téma dotýka,” povedal, “Keď som sa ponoril do príprav, urobil som si vlastný prieskum do kulinárskeho sveta, aby som sa čo najviac dozvedel, ako to v ňom funguje. Je to veľký záväzok a zároveň stres, aby sa šéfkuchárom podarilo noc čo noc udržať vysokú kvalitu svojho umenia, ktoré každodenne prinášajú. Ničí ich to, je na nich vyvíjaný neskutočný tlak.”
Náročný casting
“Mal som naozaj šťastie, čo sa hercov týka a hovorí sa, že dobrí herci prichádzajú s dobrým scenárom a to bol presne náš prípad,” hovorí Mylod, “JNepostrádateľnou bola aj kastingová režisérka Mary Vernieu, ktorá je geniálna. Opísal som jej atmosféru aj štýl na spôsob Roberta Almana , akým som chcel pracovať a to, aby boli všetci po celýčas prítomní na pľaci. Potreboval som typy hercov, ktorí by boli natoľko inteligentní a presvedčiví, aby to zvládli a aby tam zároveň ostal nejaký priestor aj na improvizáciu. Postupne sme tak obsadili jeden stôl za druhým.”
Postavu šéfkuchára Slowika stvárnil herec Ralph Fiennes, ktorý kvôli roli stvárnil nejaký čas s michelinskou šéfkuchárkou Dominique Crenn. Práve ona vymyslela menu, ktoré sa vo filme objavilo a radila filmárom, aby vedeli, aký vzťah má šéfkuchár k svojmu personálu v kuchyni. Slowik je hlavnou hybnou silou príbehu. Je slávny a uznávaný, ale vnútri sa trápi, pretože reštauráciu nevlastní, a tak sa stal hračkou v rukách investorov. Cíti sa tak, akoby jeho umelecká kulinárska čistota bola poškvrnená bohatou klientelou, ktorá reštauráciu navštevuje.
„Som taká vďačná, že som mohla byť toho súčasťou,“ hovorí šéfkuchárka Dominique Crenn, „Je dôležité, aby ľudiapochopili, že kuchyňa nie je len na varenie. Je to oveľa zložitejšie. Ako ľudia si niekedy veľmi protirečíme. Je dôležité viac si druhých vážiť a rešpektovať, najmä, keď niekoho obsluhujeme. Reštaurácia by sa nemala brať ako samozrejmosť. Myslím si, že tento film prinesie nášmu priemyslu naozaj veľký rešpekt. Možno je to temný film, ale mám pocit, že je tu veľa vecí, nad ktorými sa môžete zamyslieť a uvedomiť si ich.“
ZDROJ: Perla Žinčíková