Slovenská kinematografia je pravidelnou súčasťou programu prestížneho Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary. Tento rok bude naša reprezentácia bohatá predovšetkým na nové snímky, až osem filmov bude mať na festivale svetovú premiéru. Celkovo bude v Karlových Varoch uvedených trinásť slovenských filmov, zastúpenie má Slovensko aj v Industry programe. 58. MFF Karlove Vary sa koná v termíne od 28. júna do 6. júla.
V Hlavnej súťaži sa o priazeň poroty uchádzajú celovečerné hrané a dokumentárne filmy vo svetovej alebo medzinárodnej premiére. Slovensko v nej budú zastupovať tri snímky, všetky budú uvedené vo svetovej premiére. Prvým z nich je historická dráma Ema a smrtihlav režisérky Ivety Grófovej. Adaptácia rovnomennej novely Petra Krištúfka je zasadená do slovensko-maďarského pohraničia v období druhej svetovej vojny a sleduje príbeh maďarskej vdovy Mariky a ukrývajúceho sa židovského chlapca Šimona. Film je napriek historickému pozadiu aktuálny aj dnes. „Do projektu som sa ponorila asi pred piatimi rokmi, preštudovala som si napríklad dôsledne situačné hlásenia Hlinkovej Gardy z Podunajských Biskupíc, kde sa film odohráva,“ približuje pozadie vzniku filmu Grófová. „Mala som nahrávky pamätníkov, čítala som si dobovú tlač, venovala som sa aj miestnym dialektom. Cítila som veľkú zodpovednosť za spracovanie tohto pre Slovákov citlivého obdobia. Chcela som sa napojiť na dobu cez optiku ľudí, akú mohli mať vtedy, nie akú máme na to dnes. A počas toho sa mi neustále vynárali silné paralely so súčasnosťou. Ako sa dnes k sebe správame, aké sú naše postoje a životné stratégie. Sme to stále my, takí istí ako sme boli vtedy, rovnako ľahko manipulovateľní, plní frustrácií a strachu.“
Okrem Grófovej filmu sa bude o cenu v Hlavnej súťaži uchádzať aj intímna rodinná dráma Svetielka režisérky Beaty Parkanovej. Hlavnou hrdinkou jej filmu je šesťročná Amálka, ktorá žije s rodičmi a starými rodičmi pod jednou strechou. Keď sa manželstvo jej rodičov ocitne v kríze, do Amálkinho života vstúpi vedomý strach. Režisérka vo filme zachytáva premenu Amálkinho sveta i okamih premeny jej samotnej. Tretím slovenským filmom v sekcii Hlavná súťaž je tragikomická snímka Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Jeho film sa odohráva počas domácej zabíjačky, ktorá ako miznúci rituál vyjavuje človek takého, aký je naozaj. Festival v Karlových Varoch film uvádza ako trefnú štúdiu českej nátury, ktorá vnútorným vykreslením postáv a britkým humorom evokuje vrcholné diela československej novej vlny.
Do súťažnej sekcie Proxima, ktorá je venovaná sviežim a formálne odvážnejším dielam, organizátori vybrali osobne ladený experimentálny dokumentárny film Lapili o vyrovnávaní sa so stratou starých rodičov. Ide o celovečerný debut režisérky Pauly Ďurinovej, ktorá sa vydáva medzi rôznorodé skalné útvary, kde sa jej rôzne fázy smútku rozpínajú medzi morskými prúdmi, temnými jaskyňami a sopečnou pustatinou. „Motivácia ísť ku kameňom bola na začiatku hnaná silnou intuíciou,“ vysvetľuje Ďurinová netradičné spojenie prostredia s témou filmu. „Krátko po odchode mojich starých rodičov som bola posadnutá príbehom Aralského jazera, kedysi štvrtého najväčšieho jazera na svete, ktoré za nášho života takmer zmizlo. V mysli sa mi začali objavovať obrazy skál, kameňov a skalnatých údolí. Tvrdá hmota vo mne vyvolávala pocit pozastavenia, ale aj projekciu niečoho v konečnom štádiu.“ Tvorba filmu sa pre režisérku stala východiskom, aby mohla byť so svojimi starými rodičmi a pokúsila sa vyrovnať s tým, čo pre ňu ich strata znamenala. Karlovarský festival film uvedie vo svetovej premiére.
Až štyri slovenské koprodukčné filmy sa premietnu v sekcii Zvláštne uvedenia. Ide o exkluzívne premiéry a predpremiéry vybraných filmov. Dokumentárny film Architektúra ČSSR 58 – 89 Jana Zajíčka je výpravnou sondou do českej a slovenskej architektúry druhej polovice minulého storočia a približuje výnimočné stavby a originálne osobnosti pod Tatrami. Celovečerný debut Marie-Magdaleny Kochovej Tá druhá je zasa intímnym pohľadom do rodiny, v ktorej jedno dieťa má špeciálne potreby, zatiaľ čo jeho sestra ostáva vždy „tou druhou“. Film režiséra Jiřího Mádla Vlny sa vracia do konca 60. rokov minulého storočia a sleduje dramatický zápas viacerých osobností redakcie medzinárodného života Československého rozhlasu o slobodu v náročných časoch. V sekcii sa premietne aj dokumentárny portrét významnej českej fotografky Libuše Jarcovjákovej Ešte nie som, kým chcem byť režisérky Kláry Tasovskej, ktorý mal svetovú premiéru na Berlinale.
Dva filmy na karlovarskom festivale budú uvedené v sekcii Horizonty, tá predstavuje najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Animovaný film Keď život chutí režisérky Kristiny Dufkovej, ktorý len nedávno získal Cenu poroty na prestížnom festivale Annecy, hovorí o dvanásťročnom chlapcovi, ktorý sa vyrovnáva so svojou nadváhou. „Film je o láske k životu, k svojim blízkym, ale hlavne o zdravej láske k sebe samému,“ charakterizuje ho jeho producentka Agáta Novinski. „Je o dôležitosti naučiť sa milovať samých seba takých, akí sme, a zároveň poukázať na fakt, že veci, ktoré sa na začiatku zdajú byť neprekonateľné, môžu z iného uhla pohľadu pôsobiť celkom triviálne. A preto je dôležité nestrácať nádej a ísť za svojimi snami.“ V sekcii bude uvedený aj koprodukčný film režiséra Gábora Reisza Vysvetlenie na všetko o nepodarenej maturite, z ktorej sa stane celonárodný škandál. Režisér vo svojom filme reflektuje súčasnú situáciu v Maďarsku, no jeho snímka je vďaka spoločenskému napätiu naprieč celý svetom univerzálna. Film vyhral cenu za najlepší film v sekcii Orizzonti na minuloročnom festivale v Benátkach.
Medzi desať mladých európskych režisérov nastupujúcej generácie v sekcii Future Frames sa prebojovala slovenská režisérka Katarína Gramatová s krátkym absolventským dokumentárnym filmom Dom strom o mladých ľuďoch vyrastajúcich v malej slovenskej dedine Utekáč. „Veľmi sa teším, keď tento program začne a spoznám sa s ostatnými tvorcami. V programe sú veľmi talentovaní ľudia s obrovským zápalom tvoriť. To ale prináša aj mnoho komplikovaných situácií a bude krásne vymeniť si naše skúsenosti a prístupy k tvorbe,“ hovorí Gramatová o svojej účasti v programe Future Frames. Ten vzniká v spolupráci s organizáciou European Film Promotion, ktorej členom je aj Slovenský filmový ústav.
Klasické, kultové, raritné aj neprávom prehliadané filmy uvádza karlovarský festival v sekcii Návraty k prameňom. V nej bude mať premiéru film Janžurka. Ide o celovečerný dokumentárny portrét významnej československej filmovej a divadelnej herečky Ivy Janžurovej nakrútený očami jej dcéry Theodory Remundovej. Film sleduje herečkine dramatické aj komediálne, divadelné aj filmové úlohy, ale aj tie, ktorých sa ujala v rodinnom a spoločensko-politickom živote. Ako uvádzajú organizátori festivalu, Remundová vkladá do filmu skutočnosť, úprimnosť a schopnosť sebareflexie ženy, ktorá spojila svoj život s hereckým umením. Film bude uvedený vo svetovej premiére, jeho koprodukčným partnerom je aj Slovenský filmový ústav. Vo výbere Pragueshorts vo Varoch sa premietne krátky animovaný film Electra režisérky Darie Kashcheevy, ktorý mal premiéru minulý rok na festivale v Cannes.
V Industry programe, ktorý prepája na festivale filmových profesionálov, bude v programe Works in Progress zastupovať Slovenskú republiku projekt Milovník, nie bojovník režisérky Martiny Buchelovej. Milostný príbeh nežnej lásky o mladom chlapcovi, ktorý má problém s alkoholizmom, sa dostal medzi dvanásť vybraných projektov.
ZDROJ: Simona Nôtová