Po albumoch Thrash the Trash, Schizofrenie a Apage Satanas sa špeciálna reedičná séria, na ktorej česká metalová legenda Arakain spolupracuje s vydavateľstvom Supraphon, rozrastá o ďalšiu položku. Tentokrát prišiel na radalbum S.O.S (1996), ktorý sa podobne ako predošlé tituly dočkal nového remasteringu a vychádza (v tomto prípade úplne prvýkrát) na LP 180 g a tiež na CD a v digitálnych formátoch s tromi v mnohých ohľadoch raritnými bonusmi.
„Album S.O.S vznikal v atmosfére rýchleho úspechu sólovej produkcie Aleša Brichtu, ktorý so sebou navyše stiahol i gitaristu Miroslava Macha. Kapela trochu nevedela, ako s tým naložiť. Kritiky velebili Brichtov návod na priamočiare skladby s hitovým potenciálom a nejaký čas to vyzeralo, že to Arakain neprežije a že Brichta pôjde svojou cestou,“spomína zakladajúci člen Arakainu, gitarista Jiří Urban na komplikovanú dobu vzniku S.O.S. Jeho vydanie sprevádzal pre kapelu nie celkom typický videoklip ku skladbe Páteční flám, ktorý natočila Mirjam Müller Landa.
Okrem vyššie spomínaného zohral v rozpoložení skupiny i českej heavymetalovej scény istú rolu i fakt, že polovica 90. rokov žánru veľmi nepriala. Veľkej popularite sa v Česku tešili štýly ako grunge a crossover, navyše nastupovala elektronická revolúcia. Dôsledkom bol úbytok divákov na metalových koncertoch a stále slabšie predaje albumov. Ani napriek všetkým nepriazniam však Arakain nezložil zbrane.
„Autorská dvojica Kub–Urban chcela dať kapele i fanúšikom ako odpoveď na aktuálnu situáciu spoločnou produkciou najavo, že jadro Arakainu je silné a bude pracovať ďalej. Takže napriek dovtedajším zvyklostiam ako autorov hudby uviedla pri všetkých piesňach bez rozdielu všetkých troch gitaristov – teda Kub, Mach, Urban. Na albume je tak asi trochu cítiť rozpoltenie v skupine, čo mohlo prispieť k tomu, že S.O.S verejnosť i kritika v dobe vydania prijali s určitou rezervou,“ vysvetľuje Urban.
Aj keď možno v dobe vydania S.O.S nedosiahlo takého lesku, aký by si zaslúžilo, napriek tomu má pevné miesto v diskografii kapely, a ako naznačujú reakcie na aktuálnu reedíciu, tak i v srdciach fanúšikov. Napriek celkovému spomaleniu tempa a príklonu ku groove metalu album nesie typický punc tvorby Arakainu. Tomu napokon zodpovedá i skutočnosť, že skladby ako Adrian, Loutky alebo Hlas krve boli a aj naďalej sú stálymi položkami koncertných setlistov.
„Po dobrých skúsenostiach so zvukom a podmienkami pri nahrávaní predchádzajúceho cover albumu Legendy sme opäť dali dôveru ostravskému štúdiu Citron, kde nahrávka vznikala pod dohľadom zvukára Petra Slezáka počas leta a jesene 1995. Zvuk je naozaj kvalitný a pokračuje v štandarde, ktorý kapela nastavila novými skúsenosťami od albumu Salto Mortale, vrátane precíznych inštrumentálnych výkonov,“ dodáva Urban k nahrávaniu albumu, ktorým sa Arakain definitívne odmietol podriadiť formátu strednoprúdových rozhlasových staníc a ich dramaturgom.
Reedícia S.O.S prichádza len pár mesiacov po vydaní jubilejného „živáku“ 40 – O2 universum (Live), a prináša hneď niekoľko špecialít. Okrem starostlivého remasteringu všetkých dvanástich skladieb, ktoré sú v premiére k dispozícii na luxusnom „heavy“ LP, zaujmú tiež tri bonusy ako súčasť CD a digitálnej verzie. Tým prvým je skladba Vládci strachu z kompilácie Spark in the Dark. Druhým je absolútne utajená pesnička Zapomenutej bojovník, zachovaná len na kazete. Posledným bonusom je demonahrávka piesne Blázni víry, ktorú vtedy naspieval gitarista Jiří Urban ako „vodítko“ pre Aleša Brichtu.
ZDROJ: Adriana Nievelt