30.9.2021 sa konečne aj na Slovensku dostane do kín 25. film v oficiálnej a najdlhšie fungujúcej filmovéj sérii o tajnom agentovi 007. Zároveň by to mala byť labutia pieseň Daniela Craiga v úlohe Jamesa Bonda. Ale, ako hovorí jeden z dvoch “neoficiálnych” bondovských filmov – Nikdy nehovor nikdy, resp. Never Say Never Again – o čom sa presvedčil aj zakladateľ kultu Sean Connery. Tak si čakanie na No Time To Die skráťme pripomenutím jeho doterajších filmov.
BOND, JAMES BOND
Po dvadsiatej bondovke Die Another Day (Dnes neumieraj) všetci v dobre zabehnutom bondovskom tíme cítili, že budú nutné zmeny – pretože Pierce Brosnan surfujúci na digitálne iritujúcich vlnách oceánu na časti karosérie z rýchlostne pretekárskeho prototypu sa stal nechcenou paródiou postavy pôvodne primárne definovanou Sirom Seanom. “Go Back to Fleming” bolo mottom producentov – nevlastných súrodencov Barbary Broccoli a Michaela G. Wilsona, takže bolo jasné, že bude potrebné hľadať nového, v poradí šiesteho herca do tejto roly. Napokon sa ním stal (v októbri 2005 vo veku 37 rokov) Daniel Craig, pričom ani jeho vyzývatelia neboli na zahodenie – Henry Cavill (neskorší Superman) však pôsobil vo veku 22 rokov naozaj zrejme primlado a Sam Worthington neskôr získal svoju filmovú nesmrteľnosť ako Jake Sully v Cameronovom Avatarovi (a jeho pripravovaných štyroch pokračovaniach).
Producentov Craig presvedčil v troch rozličných filmoch – krimidráme z obdobia hospodárskej krízy 30. rokov Road To Perdition (réžia Sam Mendes, hlavné roly: Paul Newman a Tom Hanks), biografickej dráme Sylvia (jeho partnerkou bola Gwyneth Paltrow) a kriminálnom thrilleri Layer Cake (réžia: Matthew Vaughn). Predovšetkým britské médiá mu to zo začiatku dávali pekne “zožrať”. Rozhodne sa nedá povedať, že by bol ich miláčikom či vysneným novým Bondom – napokon dosť dlho bol pre nich – James Blond. Veľa sa zmenilo, keď producenti zorganizovali trojdňový mediatrip pre svetové médiá počas nakrúcania na Bahamách (chytré však). Fotka ako Daniel vychádza z mora podobným spôsobom ako Ursula Andress v Dr. No sa stala tým povestným “turning point” v jeho akceptácii.
Napokon v Casino Royale bol agent James Bond iba na začiatku svojej špiónskej kariéry a aj tú “dvojnulovú” licenciu na trvalé povolenie zabíjať si musel zaslúžiť priamo v teréne. Bol teda ešte tým neobrúseným “rough” diamantom, ktorý svoj neskorší šarm a humor musel ešte iba získať počas svojich misií na celom svete. Na začiatku filmu je to nemilosrdná “killing machine”, ktorá bez rozpakov likviduje všetko čo jej stojí v ceste a ak je to, čírou náhodou, múr, tak prejde aj cez neho. Ale už v prvej scéne v kasíne si po výhre exkluzívneho auta nezabudne vypýtať aj parkovací lístok a predovšetkým v konverzácii s Vesper je to už ten charizmatický “man fatale” do akcie, postele, či kasína.
Trpezlivosť a dobrý tréning sa oplatili. Daniel Craig sa stal vôbec prvým hercom, ktorý stvárnil Jamesa Bonda a získal nomináciu na výročné britské filmové ceny BAFTA. Mimochodom so svojou bondovskou filmovou partnerkou Evou Green sa už o rok neskôr stretol v adaptácii knižnej fantasy Golden Compass.
PREDLOHA A JEJ SPRACOVANIE
Casino Royale je úplne prvým románom Iana Fleminga, ktorý napísal vo svojom jamajskom dome Goldeneye – a definoval v ňom všetky základné elementy nielen svojej hlavnej postavy, ale aj celého prostredia (dnešnou terminológiou povedané environmentu), v ktorom sa pohybuje – od prostredia materskej štátnej špionážnej organizácie až po spôsob akým vykonáva (a niekedy aj nie) rozkazy svojho šéfa, kódovo označovaného ako M.
Filmové práva ku Casino Royale boli jediné, ktoré nemali šancu zakúpiť producenti Albert R. Broccoli a Harry Saltzman na začiatku 60. rokov. Postava Jamesa Bonda sa vôbec po prvýkrát na televízne obrazovky dostala v roku 1954 počas live inscenácie na stanici CBS. Jej záznam sa na viac ako štvrť storočie stratil, ale našťastie bol v roku 1981 náhodne objavený a vyšiel aj na DVD.
Jeho majiteľ si pôvodne myslel, že na filmových kotúčoch má parodickú verziu z roku 1967, filmu so šiestimi režisérmi a desiatimi scenáristami. O sile značky James Bond svedčí aj fakt, že napriek tomu, že pôvodný šesťmiliónový dolárový rozpočet sa zdvojnásobil, dosiahol napokon tržby prevyšujúci 40 miliónov. A to ide o film, v ktorom nájdete možno najväčšiu možnú koncentráciu filmových hviezd ako aj postáv z predošlých bondoviek, ktorý je však jedným veľkým a dezorganizovaným zmätkom. Jedinou výnimkou je fantastická hudba Burta Bacharacha s ústrednou skladbou The Look Of Love v interpretácii Dusty Springfield, ktorá získala nomináciu na Oscara a aj Grammy.
Filmové práva ku Casino Royale sa napokon v roku 1999 dostali k spoločnosti MGM, ktorá dlhodobo uvádzala oficiálne bondovky do kín ako súčasť urovnania právnych sporov so Sony. Paradoxom osudu už čoskoro Sony odkúpila MGM do svojho portfólia a tak ozajstnému prevedeniu prvej knihy o agentovi 007 na filmové plátna už nič nestálo v ceste.
Filmová adaptácia sa, čo sa týka príbehu, veľmi verne držala knihy. Len sovietsku tajnú službu SMERŠ, pre ktorú hlavný zloduch Le Chiffre (nespoľahlivo) pracoval nahradila tajomná organizácia v ďalších Craigových filmoch postupne odhľaovaná či už ako Quantum alebo vo finále SPECTRE. Taktiež dej pokrovej partie scenáristi presunuli z francúzskeho Royale-les-Aux do dnes exotickejšie pôsobiacej Čiernej Hory. Zmizli aj už dobovo neaktuálne motívy skorumpovaného odborárskeho hnutia pod kuratelou francúzskej komunistickej strany napojené na Sovietsky zväz. Pribudlo financovanie svetového terorizmu a aj exotické lokácie na Bahamách či v Benátkach.
Sila pôvodnej literárnej predlohy spôsobila, že po prvý raz od filmu License To Kill sa na knižnom trhu neobjavila do románu prepísaná verzia filmového scenára aktuálne v kinách uvádzanej filmovej bodovky. Jediným spojovníkom aj v Česku vydaného prekladu pôvodnej knihy Iana Fleminga vo vydavateľstve XYZ je grafický motív vychádzajúci z filmu a s Danielom Craigom v ústrednej dominantnej fotografii.
REŽISÉR A ĎALŠIA CREW
Už vo februári 2005 bolo jasné, kto sa pokúsi o druhý reboot Jamesa Bonda – stal sa ním Novozélanďan Martin Campbell, ktorý v roku 1995 do roly agenta 007 uvádzal Piercea Brosnana v comebackovke Goldeneye. V medzičase už nakrútil dva komerčne úspešné filmy o Zorrovi s Antoniom Banderasom a Catherine Zeta-Jones, ako aj horolezecký thriller Vertical Limit, kde si zahrala aj bondgirl Izabela Scorupco. Jediným jeho finančným flopom sa stala vojnová dráma Beyond Borders, ktorej nepomohla ani Angelina Jolie. Návrat k Bondovi zobral pragmaticky s tým, že “aj tak nemá v danom momenete žiadnu ponuku”.
Campbell si priviedol svojho dvorného kamermana Phila Meheuxa, pričom k dispozícii boli aj ďalší veteráni: production director Peter Lamont, ktorý na bondovskej filmovej mašinérii pracoval od legendárneho Goldfingera s jednou výnimkou (v čase nakrúcania Tomorrow Never Dies pracoval na Cameronovom Titanicu), scenáristi Neil Purvis a Robert Wade (začali na The World Is Not Enough a už v tej mašinérii zostali), casting director-ka Debbie McWilliams (od For Your Eyes Only) a veľa ďalších.
Veľmi dôležitú úlohu pri dokončení scenára zohral napokon Paul Haggis najmä čo sa týka čo najlepšej a najuveriteľnejšej charakterizácii jednotlivých postáv vo filme, ich správania sa a motivácie. Napokon za sebou mal scenár pre oscarovský Million Dollar Baby od Clinta Eastwooda a pred sebou ďalšiu úspešnú nielen scenáristickú ale aj režisérsku kariéru.
BOND GIRLS & WOMEN
Najdlhšie sa hľadala hlavná bondgirl alias Vesper Lynd. V knihe dvojitá agentka, ktorý po vášnivom vzťahu ukončí svoj život samovraždou, vo filme v konečnom dôsledku obeť vydierania. Producenti od samého začiatku mali v oku Evu Green, ale z rôznych dôvodov sa o jej obsadení napokon až počas druhého týždňa samotného nakrúcania, keď úspešne zvládla spoločnú skúšobnú scénu s Danielom Craigom už priamo v pražských ateliéroch. Nikdy predtým (a ani potom) sa nestalo aby sa hlavná bond girl obsadila tak neskoro.
V Paríži narodená Eva Green – inak dcéra skvelej francúzskej herečky Marlene Jobert (spomeniem skvelú historicko dobrodružnú romantickú komédiu Manželia z roku II po boku Jeana Paula Belmonda) mala za sebou iba dve filmové roly – v Bertolucciho Dreamers a v epickej stredovekej dráme o obliehaní Jeruzalema Kráľovstvo nebeské Ridleyho Scotta. Veci pomohlo keď si M. Campbell pozrel na DVD jeho director’s cut a najmä z kín vystrihnutú časť, kde E. Green mala hlavnú úlohu. Doteraz to, z môjho pohľadu, bola najlepšia Bondova partnerka vo filmoch s Danielom Craigom. A nestratila sa ani neskôr či už v hollywoodskej či európskej filmovej a televíznej produkcii.
Rola tradičnej “dočasnej a rýchlo vy/zneužiteľnej” bondgirl v tomto prípade pripadla talianskej modelke a herečke Catarina Murino. Jej Solange sa v pôvodnom Flemingovom románe nenachádza, ale vo filmovej adaptácii má nezameniteľné meisto ako ďalšia v rade nechcených obetí agenta 007, ktorá doplatila na to, že sa s ním vôbec zaplietla. Mimochodom, tento osud postihol v nasledujúcich Craigových filmoch ďalšie dve postavy – svoju (takmer) smrť prežila až v Spectre Monica Bellucci.
V postave hlavy organizácie MI6 zostala Judi Dench, hoci to zdanlivo nedáva zmysel, keď dej filmu sa vracia na úplný začiatok Bondovej špiónskej kariéry, kde postavu M stvárnil (až do filmu Moonraker) nezabudnuteľný Bernard Lee. Ale nemalo by zmysle otrocky všetko vracať do sveta definovaného začiatkom 50. rokov vrátane vtedajšieho postavenia žien v tomto výrazne mužskom svete – ich najvyšší post bol na úrovni obdivujúca sekretárka, milenka, pomocníčka zloducha – ale určite nie šéfka. Ale už sme predsa len o niekoľko dekád ďalej.
BOND VILLAINS & HENCHMEN
Úspech bondovky do nemalej miery určuje aj hlavný zloduch – záporák. V prípade Casino Royale sa tvorcovia rozhodli nedržať sa celkom knižnej predlohy – podľa nej bol Le Chiffre mohutný až obézny chlap, z dánskeho Madsa Mikkelsena sála nielen mohutnosť ale aj výzor a gestá človeka, ktorá pre dosiahnutie svojich cieľov neváha použiť čokoľvek. Presvedčiť sme sa o tom mohli aj v seriálovej verzii o Hannibalovi Lecterovi, kde stvárnil hlavnú rolu. Scenáristi mu pridali aj charakteristickú telesnú nedokonalosť v podobe krvácajúceho oka, či neustále používaného inhalátoru.
Na rozdiel od fyzicky extrémnych “pomocníkoch zloducha” v niektorých filmových bondovkách (obor Jaws s oceľovými zubami, trpaslík Nick Nack či nemý Oddjov so smrtiacim klobúkom) v tomto prípade sa, v duchu motta “down to earth” scenáristi správne držali pri zemi. Plejáda rozličných mužov na druhej strane je pozoruhodne pestrý – od démonického afrického šéfa vlastnej armády Obanna, cez freerunnera Mollaku, zabijakov Carlosa a Dimitriosa až po chladnokrvne pôsobiacich šéfov Drydena či Mr. Whitea – všetkých napokon (až na posledne menovaného) zlikviduje za rozdielnych okolností a rôznym spôsobom James Bond.
V úvode filmu je agent 007 dokonalým samotárom – jeho pomocník je neschopný a tak svoju misiu na Madagaskare musí vybaviť sám, v Čiernej Hore má hneď dvoch, ktorí sa vrátia aj v nasledujúcich fimoch – miestnu spojku René Mathisa (skvelý Giancarlo Giannini) a neskôr sa pridá aj kolega zo CIA Felix Leiter (historicky prvý černoch v tejto úlohe Jeffrey Wright, ktorého ste mali možnosť vidieť aj v seriálovom Westworlde) – takisto skvelý.
Chýbajú dvaja tradiční spojenci – povedané vojenskou terminológiou výstroný dôstojník Q a taktiež aj večne zamilovaná a flirtujúca sekretárka Moneypenny – na filmovú scénu sa vrátia až po 6 rokoch, kedy už bude mať Bond trochu iné postavenie v rámci svojej organizácie ako nováčik, ktorý musí potvrdiť svoje schopnosti. Ich neprítomnosť, paradoxne, tvorcom pomohla, keďže sa nemuseli zapodievať tradičnými povinnými cvikmi spojenými s týmito postavami a otvorili priestor pre ich neskorčí návrat.
NAKRÚCANIE
Casino Royale sa z rozhodujúcej časti nakrúcal v susednej Českej republike – či už v pražských ateliéroch na Barrandove, v Modřanoch, v exteriéroch môžete spoznať nielen Prahu, ale aj Karlove Vary, Mladú Boleslav, zámek Loket a ďalšie. Interiér Národného múzea poslúžil ako recepcia hotela v Benátkach (v reále sú tam priestorovo oveľa menej veľkorysé), legendárna knižnica strahovského kláštora nahradila útroby britského parlamentu.
Režisér M. Campbell, producent M. Wilson ako aj ďalší členovia štábu sa vo svojich komentároch mnohonásobne veľmi pochvalne vyjadrili o skvelých profesionáloch z českého štábu, pričom nie je bez zaujímavosti, že neraz používali (najmä režisér) termín Czechoslovakia… Inak dôvod prečo sa producenti rozhodli nakrúcať v Prahe (a okolí) bol pozoruhodne praktický. Výhodný kurz britskej libry a českej koruny a, čo bolo, nemenej dôležité, Praha už mala renomé mesta a miesta, kde sa na miestnych profíkov môžu spoľahnúť.
Cesta vlakom do filmovej Čiernej Hory bol a asi zostane najlepšou reklamou pre český vlak (v tom čase veľmi promovaná novinka) Pendolino, vo filme si zahralo aj pražské letisko a v komentároch môžete zistiť a obdivovať ako filmári dokázali v priebehu akčnej sekvencie “skákať” z priestorov letísk v Prahe, Miami, Londýne a do ateliérov, bez toho aby si to divák mohol všimnúť.
Bahamy sú tradičnou bondovskou lokáciou – filmári sa na ňu vracajú pravidelne. Prepychový hotel z filmu Thunderball či miesto na nakrúcanie modelov zo The Spy Who Loved Me sa zmenil na stavenisko na Madagaskare a poskytlo skvelé prostredie pre úvodnú naháňačku nielen po stavbe ale aj vedľa stojacich žeriavoch. Aj ďalšie bahamské exteriéry zvýraznili tak potrebnú a oceňovanú exotiku bondovských filmov.
To isté platí aj o Benátkach, do ktorých sa agent 007 vrátil po tretí raz – po prvýkrát to bolo v roku 1963 (From Russia With Love) / druhý raz v roku 1979 (vtedy vo filme Moonraker došlo aj na gondolu, ktorá sa zmenila na vznášadlo aby sa mohla premávať po námestí sv. Marka). Samozrejme, žiadna z historických budov sa “neutopila”, záverečná sekvencia filmu sa nakrúcala v osvedčených štúdiách Pinewood – a D. Craig s E. Green si pri podvodných scénach užili svoje.
Ugandská sekvencia, v ktorej stále prší, sa pôvodne mala nakrúcať v Prahe, ale zišlo z toho z pozoruhodného dôvodu. Castingoví režiséri nevedeli zohnať dostatok černošského komparzu, najmä v detských postavách, a tak sa napokon Uganda nakrútila v exteriéroch hneď vedľa ateliérov Pinewood. zahralo si aj ďalšia tradičná bondovská krajina – Taliansko.
HUDBA A ÚVODNÉ TITULKY
David Arnold sa v úlohe skladateľapo štvrtý (a predposledný) raz vrátil a, opäť z môjho pohľadu, ponúkol svoj najlepší soundtrack. Skvele mu v tom pomohol scenár, ktorý mu poskytol dostatok romatických i dramatických motívov. Výborne doň zapadla aj titulná skladba, ktorú Arnold skomponoval a aj nahral s Chrisom Cornellom. Nového, tvrdého, nemilostdného Bonda predstavil v najrockovejšej zo všetkých titulných bondovských pesničiek. Slogan a názov You Know My Name dostáva svoju odpoveď v úplnom závere, keď po finálnej fráze “Bond, James Bond” sa ozve ikonická James Bond Theme.
Úvodné titulky neobsahujú žiadne siluety krásnych nahých žien, ale dôsledne pracujú s motívom kariet a nenápadne nám v jednom závere ponúkne aj tvár Vesper Lynd. Danny Kleinman opäť dokázal nielen nadviazať na bondovkú tradíciu definovanú Maurice Binderom a zároveň skvele preniesť opening titles z doby analógovej do doby digitálnej.
ZAUJÍMAVOSTI
Freerunner Sebastien Foucan, ktorý stvárnil teroristu Mollaku v roku 2006 (kedy sa film dostal do kín) účinkoval aj na celosvetovom turné Madonny – Confessions Tour / bolo možné ho vidieť aj na dvoch pražských koncertoch v septembri daného roka.
Česká republika stvárnila exteriéry Čiernej Hory, ale všetko sa filmárom ustrážiť nepodarilo. V scéne, kde Bond sedí na terase hotela s Mathisom a Vesper, sa na okamih objaví za Mathisom názov miestneho podniku. Jeho názov Bílý kůň sa v žiadnom z jazykov v Čiernej hore nevyskytuje. Ale to postrehnú (možno) iba diváci v ČR či SR.
Vo filme sa v cameo úlohách objavia režisér, producent a aj hlavný kameraman. Producent Michael G. Wilson sa v bondovkách vyskytuje pravidelne – tentoraz v úlohe úplatného šéfa miestnej polície, ktorého napokon – zatknú. Ešte horšie dopadol režisér M. Campbell v úlohe šoféra vozidla s pohonnými hmotami, ktorého na letisku jedným chvatom zlikviduje terorista Carlos. Pravdou však je, že v detaile na zem dopadla len dobre urobená figurína s jeho tvárou. Najlepšie dopadol hlavný kameraman Phil Meheux, ktorý si zahral úradníka z britského Ministerstva financií, ktorý u M reklamuje, že Bond nielen, že nevrátil peniaze požičané z kráľovskej pokladnice, ale neposlal na príslušný účet ani výhru z kasína.
V bondovkách má svoje pevné miesto aj product placement. V tomto prípade ju dostala spoločnosť Virgin Airlines prostredníctvom účinkovania jej šéfa Richarda Bransona. Keď sa film dostal do ponuky na obrazovkách lietadiel British Airways bol z neho nemilosrdne vystrihnutý.
Po prvý raz v bondovskej histórii bola predtitulková scéna nakrútená čiernobielo. Stalo sa tak na návrh hlavného kameramana Phila Meheuxa.
Jedného z hráčov pri stole si zahral srbský herec Lazar Ristovski (jeho postava dostala meno Kaminofsky). O desať rokov neskôr si na Art Film Feste v Košiciach prevzal cenu Hercova misia za celoživotné dielo.
CASINO ROYALE NA DVD a BD
Bondovky sú známe a v tom najlepšom povestné vďaka starostlivému vydaniu na nosičoch. Casino Royale patrí k tým najlepším. Okrem materiálov spojených s vznikom samotného filmu tu máme aj prierezový 50 minútový dokument o Bond girls (moderátorka Maryam D’Abo), dokument o bondovskej prítomnosti na Bahamách a o tvorcovi agenta 007 Ianovi Flemimgovi. Ak ich chcete všetky pozrieť – tak okrem dvojnásobnej dĺžky samotného filmu (komentárové stopy) si pripravte aj priestor pre ďalších viac ako 5 hodín
Kompletný zoznam bonusov z českého 3DVD zberateľskej edície je nasledovný:
– komentárová stopa s režisérom a producentom
– komentárová stopa s členmi štábu
Deleted Scenes (7:32)
The Road To Casino Royale (26:35)
Ian Fleming´s Incredible Creation (21:16)
James Bond In The Bahamas (24:17)
Ian Fleming: Secret Road To Paradise (24:29)
Death In Venice (23:20)
Becoming Bond (26:18)
James Bond For Real (23:34)
Music Video: Chris Cornell – You Know My Name (4:09)
Storyboard Sequence: Freerun Chase (10:30 + 9:51)
The Art of Freerun (13:06)
Catching A Plane: From Storyboard to Screen (13:14)
Filmmaker Profiles:
– Martin Campbell (10:21)
– Chris Corbould (8:03)
– Phil Méheux (7:46)
– Gary Powell (8:14)
– Alexander Witt (6:47)
– David Arnold (9:50)
Bond Girls Are Forever (presented by Maryam D’Abo)
– A New Kind of Woman (13:30)
– Children of our Generations (17:55)
– Bond Meets his Match (17:39)
EKONOMICKÉ VÝSLEDKY
rozpočet: 150 000 000 USD
tržby v kinách: 616 502 912 USD
HODNOTENIE
IMDB: 8,0 / 10
ČSFD: 82%
Metacritic: 80 / 100
Juraj Čurný: ***** / 5