FilmSprávy

K. Vanžúrová: Kľúčom k dobrej realizácii je tím ľudí, ktorí naozaj chcú

Už o pár dní, presnejšie 16. augusta príde do slovenských kín film Dôverný nepriateľ. Slovenský thriller so šokujúcim záverom sa snaží divákovi priniesť iný pohľad na moderné technológie, ktoré nás denno-denne sprevádzajú na každom kroku. Zároveň však otvára otázku, ľudského podvedomia a (ne)vyslovených želaní.

Vo filme Karla Janáka (réžia) a Ľubomíra Slivku (námet, scenár a produkcia) sledujeme mladých manželov Zuzanu (Gabriela Marcinková) a Andreja (Vojtěch Dyk), ktorý sa sťahujú z Bratislavy do Tatier, aby na samote, odrezaní od sveta a na vlastnej koži otestovali Andrejovo životné dielo, prototyp inteligentného domu. Čoskoro však Zuzana zisťuje, že prototyp má povestné „muchy“ a snaží sa na ne upozorniť manžela. Vo filme nie je núdza o prekvapivé súvislosti, mnoho drobností nechávajú tvorcovia na samotného diváka, aby si ich „pospájal“ a stal sa tak súčasťou filmu. Zostáva však otvorená otázka – revolučný server, ktorý bol vytvorený s cieľom, aby uľahčil životy svojich majiteľov, sa vymkne spod kontroly a nečakane sa obráti proti svojmu stvoriteľovi. Ide len o vrtoch a nedokonalosť testovanej technológie? Alebo riadi dom niekto ďalší?

Film mal oficiálnu premiéru minulý týždeň a po jeho skončení bola oznámená smutná udalosť v tíme tvorcov, 4. augusta za tragických okolností skonala producentka Katarína Vanžurová. Rodine, kolegom a priateľom týmto vyjadrujeme úprimnú sústrasť.

Rozhovor s Katarínou Vanžurovou o výrobe filmu

Katarína Vanžúrová

Koľko natáčacích dní dohromady trvala výroba Dôverného nepriateľa?
Film mal 38 filmovacích dní s tým, že na pľaci pracovalo niekoľko kamerových osádok. Druhý štáb sme používali na nakrúcanie tej istej scény z pohľadu bezpečnostných kamier, ďalej na nakrúcanie atmosfér, podkladov do trikových záberov a na akčné scény, akou je naháňačka áut v závere filmu. Tri sme nakrúcali s dronom, tzv. top shoty ako aj celky krajiny s dablermi.

Čo bolo pri tomto filme najväčšou (najnáročnejšou) produkčnou výzvou?
Vyriešiť dom a jeho bezprostredné okolie tak, aby nebolo poznať, že prostredie sme poskladali zo 4 rôznych priestorov. Na zreteľ sme museli brať nielen nadväznosť kostýmov, rekvizít, ale aj svetelné podmienky, ročné obdobie, všetko preto, aby sme vytvorili vierohodnosť atmosféry. Všetko toto sa dá technicky pomenovať, ale kľúčom k dobrej realizácii je zostaviť tím ľudí, ktorí naozaj chcú.

Stalo sa počas nakrúcania niečo nečakané, čo bolo treba neplánovane po produkčnej stránke zvládnuť?
Všetko sa dá predvídať okrem počasia. Nakrúcali sme v horách, v oblasti, kde sa počasie veľmi rýchlo mení. A s čím sme vôbec nerátali bol vietor. Našťastie fúkalo celý čas, najhoršie pre nás by bolo, keby v polovici vietor ustal, to by sme museli doniesť letecké motory a vo víchrici, ktorá dokáže ohýbať stromy, pokračovať.

Dôverný nepriateľ prináša aj dosť akčných scén – vyžadoval si film zapojenie kaskadérov?
Mali sme dva kaskadérske tímy – český a slovenský. Každej scéne predchádzala koordinačná porada, ktorá pozostávala z rozostavenia detských autíčok na jedálenskom stole, každý z kaskadérov posúval to svoje.
Potrebovali sme vytvoriť krízové situácie, ale nemohli sme si dovoliť žiadne auto rozbiť. Zo scenáru bolo jasné, že tým, že sme netočili chronologicky, auto hlavnej hrdinky sme mali dvakrát, aby po nárazoch, ktoré muselo absolvovať, sme mohli pokračovať ďalej. Keď sme točili scény v idúcom aute, ťahali sme ho na plošine. A vzápätí sme tú istú scénu točili s reálnym autom na ceste. Aj pre tieto prípady, aby sme nemuseli jedno auto demontovať, sa nám dve autá zišli. Zvolili sme auto v retro štýle, aby bolo zrejmé, že nemá palubný počítač.

Môžeme prezradiť nejaké ďalšie zaujímavé čísla zo zákulisia výroby filmu? Prípadne nejaké zaujímavosti či pikošky?
Tým, že sme nakrúcali na etapy a mali sme veľké časové rozostupy, mali sme veľký počet ľudí v štábe. Nie každý z dôvodu svojej zaneprázdnenosti na iných projektoch odrobil s nami celý film. Preto je počet ľudí v záverečných titulkoch mätúci. Jediní, s kým sa všetci stretli, boli producenti, ktorí s nimi uzatvárali zmluvy a dávali im denné dispozície.

Informácie o filme a rozhovor s Katarínou Vanžurovou redakcii poskytla Adriána Čahojová, Soul for Show.